Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Very Popular

    Den mobila evolutionen påverkar allt från design till utveckling till kampanjer

    Jimi Wikman

    I takt med att den mobila evolutionen blir mer och mer påtaglig så börjar dess effekt på webbdesign och e-handel synas allt mer. Processer som funnits blir plötsligt förlegade och helt nya processer börjar ta form hos framförallt designers, men även utvecklare och kommunikatörer börjar långsamt känna förändringens vindar.

     

    Webbdesigners över hela världen brottas idag med den mobila evolutionens effekter. Det räcker inte längre med en process för stationär webb, helt nya processer måste skapas för ett multifacetterat dynamiskt webblandskap där det fortfarande är vilda västern och på många sätt frustrerande att försöka hitta bra arbetsmetoder.

     

    Många söker sig till adaptiv design eller kanske till och med responsiv i ett försök att hitta någonting att hålla sig fast vid i en tid med dussintals upplösningar på otaliga enheter som alla har sina unika egenskaper och förutsättningar. Vi har sett det förut med fluid design och vi vet av erfarenhet att det fungerar för informations sidor om man sätter en maxvidd för att undvika extremt breda sidor som blir svåra att läsa, men för e-handel fungerar det betydligt sämre.

     

    En utveckling mot ett dynamiskt förhållningssätt gentemot innehållet av en webbsida som dessutom ska vara föränderlig beroende på enhet ställer stora krav på utvecklare då det måste skapas möjligheter att ha olika kodbas för olika förutsättningar. Idag finns dessutom inga riktlinjer för vilka förutsättningar som det behövs skapas olika kodbas för och det blir ekonomiskt oförsvarbart att försöka anpassa till samtliga upplösningar och enheter som finns därute.

     

    Kommunikatörer inom marknadsföring och andra positioner måste anpassa sina processer för att få fram rätt budskap på betydligt mer begränsade enheter. Texter måste vara komprimerade och bildspråk får helt andra förutsättningar och utmaningar. Kombinationen bild och text på smartphones till exempel blir näst intill oanvändbara som inspiration och en kort, lockande, ingress blir plötsligt lång och jobbig på en smartphone eller äldre mobiltelefoner.

     

    Den mobila evolutionen har på många sätt kastat oss tillbaka i tiden och vi befinner oss återigen i 1995 års ovisshet när det gäller hur vi ska utforma mobil design. Forskning om användbarhet och användarbeteende är näst intill obefintligt för mobila enheter och de få som finns tycks rörande eniga om att det är ett helt nytt beteende vi ser.

     

    På samma sätt så ser vi att det är stor skillnad i de erfarenheter som olika designbyråer och frilansande designers presenterar. Många är dessutom direkt motsägelsefulla vilket ökar känslan av att famla i mörkret på många områden. Det visar också att behovet av forskning inte bara är stort utan också kritiskt nu när jag tror att vi kommer att se en explosion av antal mobil anpassade e-handelssajter under de närmaste tvååren.

     

    För mig som Neurowebdesigner så är det spännande tider nu och jag följer med stort intresse utvecklingen och forskningen kring den mobila evolutionen.

    Discuss the Guide

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Please sign in to comment

    You will be able to leave a comment after signing in



    Sign In Now
     Share

×
×
  • Create New...