I år är året då alla vill ha mobil e-handel i sin arsenal, men ingen vet egentligen varför verkar det som, men man motiverar satsningen med ökad mobil trafik och försäljning trots att många inte förstår varför det sker.
Mobil e-handel, eller mobil surfning över huvudtaget är ett nytt fenomen på samma sätt som Internet var nytt för 20 år sedan. Med det menar jag att beteendet är annorlunda mot de beteenden vi har observerat tidigare och vi befinner oss väldigt mycket på outforskat territorium just nu.
Idag, precis som när IT boomen började så saknas det standarder på smartphones och vi har flera operativsystem och webbläsare tillsammans med en uppsjö av skärmupplösningar. Det gör att design för mobil e-handel blir väldigt varierande beroende på vilken plattform av vilken upplösning vi väljer att designa för.
Idag finns oerhört lite forskning på hur vi tänker och agerar mobilt och den forskning som finns har inte, och kan inte, ta alla variabler med i beräkningarna eftersom det förändras varje dag som går. Jag ser inte heller någon möjlighet att genomföra någon form av empirisk forskning så länge som situationen ser ut som den gör, men det går att få en ungefärlig uppfattning.
Jag har sett många som vill hävda att design för Mobil följer samma grundläggande tänkande som för vanlig skärm, vilket för mig är lika absurt som när grafikerna i IT ålderns begynnelse hävdade att det som fungerar i tryck även fungerar i digitala medier. Det vet vi är helt felaktigt och idag är det tack och lov ingen som försöker designa webbplatser med samma designtänk som för print.
Idag börjar vi så smått förstå hur vi tänker och beter oss när det gäller användande genom en vanlig skärm. Usability är etablerat och vi ser att User Experience börjar fästa sig i arbetsjargongen hos många designers, vilket är ett tecken på att det börjar bli en accepterad del av designprocesserna. Neurowebbdesign och Persuasive design har fortfarande en bra bit kvar, men det växer långsamt det också.
Problemet med att designa för mobil är att vi har väldigt lite koll på vad som fungerar och vad som inte fungerar och det beror på att vi ännu inte vet hur detta nya beteende ser ut. Det blir mycket teori och hypoteser, men vi är väldigt mycket i gränslandet för nya upptäckter just nu och vi kommer att klia oss mycket i huvudet för att försöka förstå varför en sak fungerar men inte något annat.
Att börja med Mobil e-handel nu är djärvt och det kommer att bli en omständig och komplicerad resa för att försöka hitta rätt sätt att presentera produkter och information i en mobil för att ge den effekt vi eftersträvar. Det kommer att kräva resurser, tester och tålamod, något som inte alla e-handlare är villiga att förbinda sig till eftersom de har kortsiktiga mål framför ögonen.
De som har modet att ta steget, som vågar göra investeringarna i tid och utveckling och som ser det som en långsiktig investering, de kommer att stå som giganter om fem år. Den Mobila e-handeln är som en lavin och nu när den lavinen på allvar fått upp momentum så kommer den att svepa över e-handeln och svälja de som inte är förberedda för anstormningen.
De företag som är inställda på att om 5 år stå som vinnare inom sitt m-handels segment, då är det nu de ska ta steget och de ska ta det med inställningen att det är en långsiktig investering. All forskning och testning som sker nu ger ett rejält försprång gentemot konkurrenterna.
Vad du än kommer att skapa för din M-handel idag kommer det att vara som bäst en halvbra lösning, men ju mer du jobbar med din M-handel, ju mer information du får från användbarhetstester, utveckla personas för din målgrupp, ju mer du utvecklar och provar nya saker, desto större chans har du att stå som vinnare om 5 år.
Det är många som skaffar en mobil e-handel idag som komplement till sin vanliga e-handel, men då står du och väntar på lavinen som är på väg. Antingen agerar du idag och satsar helhjärtat på M-handeln för att bli riktigt bra, eller så gör du det inte och kan titta på konkurrenterna när de glatt viftar med sina feta bankböcker när du uppslukas av den Mobila lavinen.
Ju längre du väntar, desto mer pengar förlorar du...ser du lavinen i backspegeln, eller är du för fokuserad på nästa kvartalsrapport eller andra kortsiktiga mål för att se att du är på väg att uppslukas?
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now