Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Very Popular

    72% vill ha en mobilanpassad webbplats

    Jimi Wikman

    Enligt Google som gjort en undersökning bland smartphoneägare så vill 72% ha en mobilvänlig webbplats och att så många som 62% lämnar sidan omedelbart om sidan inte är mobilvänlig. En ehandlare som inte har en mobilvänlig sida förlorar inte bara försäljning, utan tappar även en lojal kund enligt Brett Goffin.

     

    Det är inga roliga siffror som Google visar upp. 72% av smartphoneägare vill ha en mobilanpassad sida, 67% handlar hellre på en mobiloptimerad sida och 55% säger att en dålig mobilupplevelse påverkar deras uppfattning av varumärket negativt. 52% säger att en dålig mobilsajt får dem att vara mindre intresserad av att ha med företaget att göra, 48% blir frustrerade och känner sig irriterade och 36% tycker att de slösat bort sin tid på en sida som inte är mobilvänlig. 66% känner sig besvikna när ett företag de förväntar sig ska ha en bra mobilsida misslyckas att leverera den upplevelsen.

     

    En väl fungerande mobilsida får däremot 74% att återvända om upplevelsen är positiv och de faktorer som upplevs som viktiga är laddningstider med 81% som vill att sidan ska ladda snabbare än 5 sekunder, hitta butiker och öppettider upplever 74% som viktigt, kontaktinformation är viktigt för 64%, produktinformation är viktigt för 61% och möjligheten att handla är viktigt för 50%.

     

    Viktiga faktorer i designen är att sökfunktionen är lätt att hitta och använda för 78% av användarna, 1-2 klick för att nå mer information är viktigt för 78%, innehållet passar en mindre skärm är viktigt för 76%, ser ren och effektiv ut vill 74% av användarna ha, möjligheten att gå till vanliga sidan är viktig för 74%, formulär som inte scrollar och har få fält är viktig för 73%, ett lätt sätt att spara information till senare hamnar på 73%, stora knappar för fingrar är viktigt för 69%, click to call funktion för att kunna kontakta företaget direkt är viktigt för 66% och scrollande bara åt ett håll (upp och ner eller höger vänster) är viktigt för 64%.

     

    De här siffrorna stämmer ganska bra med min erfarenhet också och det är lite intressant att se att siffrorna visar hur viktigt en mobil webbplats är trots att den mobila evolutionen är förhållandevis ny i våra liv ändå. Jag tycker även att det är intressant att se att så många upplever att avsaknaden av en mobilsajt med bra användarupplevelse påverkade varumärket så markant som det här testet ändå påvisar. Det i sig är en stor anledning för företag att lägga tid och pengar på en bra mobil upplevelse.

     

    Upplever du att dina åsikter gällande mobilanpassning stämmer med den här undersökningen eller har du andra saker som du tycker är viktigare än de faktorer som den här undersökningen tar upp?

    Discuss the Guide

    Recommended Comments



    Please sign in to comment

    You will be able to leave a comment after signing in



    Sign In Now
     Share

×
×
  • Create New...