[url="http://mortfiles.se/images/old_blog/2009/02/gmy.jpg">
Google, Yahoo och Microsoft har alltså slutit upp kring den nya metataggen för att på så sätt försöka lösa problemet med duplicerat innehåll och man har redan påbörjat arbetet att föra in stöd för den nya metataggen i sina sökalgoritmer. Problemet med duplicerat innehåll har varit lite av SEO nördarnas stora hjärtefråga och nu ser det ut som om det problemet kan, iallafall till en del, lösas med den nya metataggen.
Den nya metataggen sätter alltså en relation mellan en sida och dess canonical länk, eller den länk som föredras om vi ska ta det på ren svenska, så att övriga länkar som kan förekomma med samma innehåll inte indexeras. Det betyder att på dynamiska sidor till exempel så kan man undvika att sökmotorerna indexerar alla sökvägar som har session ID och olika parametrar så att det bara blir en sida som indexeras. Fördelen med det är att det inte blir många varianter på samma innehåll eftersom duplicerat innehåll normalt får sämre genomslagskraft hos sökmotorerna.
För att använda den nya metataggen lägger man in den på följande sätt:
När man lagt till metataggen så kommer sökmotorernas crawlers att ignorera olika varianter på samma innehåll, som till exempel:
http://www.example.com/products?trackingid=feedhttp://www.example.com/products?sessionid=hgjkeor2
http://www.example.com/products?printable=yes&trackingid=footer
En intressant ny metatagg med andra ord som det ska bli intressant att följa för att se vilka effekter det får när det gäller just duplicerat innehåll och SEO.
Källa: [url=http://magazine.jajja.com/2009/02/ny-metatagg-valjer-bort-duplicerat-innehall/?source=JajjaMagazine&campaign=2009nr06">Jajja och
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now