Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Very Popular

    Myter och sanningar om läsning - Jana Holsanova

    Jimi Wikman

    Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier av Jana Holsanova är en spännande bok fylld av forskning och erfarenheter som presenteras i en liten och behändig pocketversion, men den har sina brister...

     

    När jag läser [url=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113028413]Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier så är det med skräckblandad förtjusning. Boken är både informativ och har mängder med empirisk data, men det märks att det är en forskare som skrivit boken, för den har ett bitvis överdrivet komplicerat språkbruk och även om den inte lider av samma ordbajseri som många akademiska rapporter så finns det ändå kvar i ryggmärgen.

     

    Boken i sig är limmad och liten i storlek, vilket gör den tjockare än den behöver vara, vilket leder till att boken blir lite skör i ryggen. Texten är lättläst och bilderna anpassade för att förtydliga och illustrera på ett ypperligt sätt. Jag gillade boken, men för de som inte är vana att läsa texter med akademiskt språkbruk kan den kännas lite svår att ta till sig.

    [url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2011/11/myterochsanningaromläsning.jpg">
    myterochsanningaromläsning-200x300.jpg
    Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier (Häftad) av Jana Holsanova

    De texter vi möter i dag består ofta av många olika element: löptext, rubriker, bilder, bildtexter, listor, citat, diagram, grafer etc. Layouten är komplex och består av en kombination av språk, bilder och andra grafiska medel.

     

    Det blir också allt vanligare att vi hämtar information från olika källor på nätet. Men vi vet fortfarande mycket lite om hur läsningen går till, och hur läsare navigerar i tryckta och digitala texter. Få empiriska studier har genomförts om läsning på nätet. Det finns nästan ingen forskning om hur läsaren kopplar ihop information från olika språkliga och bildliga källor och skapar mening. Det som lärs ut om läsares interaktion med dagens komplexa texter är ofta bara antaganden.

     

    För att följa läsprocessen i detalj behövs det en avancerad mätteknik (ögonrörelsemätning) i kombination med intervjuer och enkäter. Denna tvärvetenskapliga metod har Jana Holsanova använt sig av i sin forskning, och här presenteras nu resultaten för första gången för en bredare läsekrets. Antaganden och åsikter om läsning konfronteras med resultaten från denna nya empiriska forskning. Här visas hur läsare faktiskt beter sig vid läsning av olika tryckta och digitala dokument, och vi får exempel på hur man kan underlätta för läsaren att hitta och förstå information och navigera i dokumenten. Boken innehåller konkreta rekommendationer för utformning av tryckta och digitala dokument som består av språk, bilder och andra grafiska medel.

     

    Köp på AdLibris: [url=
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113028413
    ]
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113028413

     

     

    Jana Holsanova kommer ursprungligen ifrån Tjeckien och inledde sin akademiska karriär med att studera språk och kommunikation vid universiteten i Berlin och Prag. Samtidigt arbetade hon som språklärare, tolk och översättare. När hon kom till Sverige för knappt 20 år arbetade hon inledningsvis som gymnasielärare i tyska. Men efter ett tag fortsatte hon sin forskning som nu fokuserade på språk, bilder, kognition och visuell kommunikation. 2001 disputerade hon i ämnet kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

     

    Idag är Jana Holsanova docent i kognitionsvetenskap och arbetar som universitetslektor, projektledare och forskare inom Linnéprojektet Cognition, Communication, and Learning vid Lunds universitet. I perioder arbetar hon även som gästforskare i Tyskland och hon är medlem av flera nordiska och internationella nätverk med inriktning på läsning, bildkommunikation och multimodalitet.

     

    Sedan 1996 har hon tillsammans med kollegor från Humanistlaboratoriet i Lund använt sig av ögonrörelsemätning för att närmare studera samspelet mellan språk och bild, bildernas roll för lärande, visuellt tänkande (mentala bilder) samt interaktionen med olika medier. Forskningen har presenterats i internationella vetenskapliga tidsskrifter samt vid ett flertal internationella konferenser i Europa och USA.

     

    Hennes första bok ”Discourse, vision and cognition” (Benjamins 2008) handlar om perception, tolkning och beskrivning av bilder samt de involverade kognitiva processerna. Hennes nya bok ”Myter och sanningar om läsning” (Norstedts 2010) presenterar forskning om läsning och om samspelet mellan språk och bild i olika medier.

     

    Källa: [url=http://www.norstedts.se/forfattare/Alfabetiskt/H/Jana-Holsanova/]http://www.norstedts.se/forfattare/Alfabetiskt/H/Jana-Holsanova/

    Discuss the Guide

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Please sign in to comment

    You will be able to leave a comment after signing in



    Sign In Now
     Share

    • My Swedish Blog

×
×
  • Create New...