Under många år har Webbdesign haft många utmaningar i form av att få innehåll att se likadant ut för användarna och med mobila enheter ökar den utmaningen mångfaldigt.
Att som webbdesigner försöka få en design att se likadan ut för alla användare är en utopi som är praktiskt omöjlig att realisera. Det är helt enkelt för många faktorer som inte kan kontrolleras som hur färger och ljus återspeglas på olika skärmar, hur olika fonter ser ut på olika plattformar, olika skärmupplösningar och självklart de olika egenskaperna för de olika webbläsarna för att nämna några.
Med introduktionen av mobila enheter så ökar dessa faktorer exponentionellt och kraven för webbdesign har ökat markant de senaste två åren och kommer att bli ännu mer krävande i framtiden när fokuset på mobila webbplatser kommer att explodera.
Bara att kvalitetssäkra en design för olika upplösningar blir ett nästintill omöjligt uppdrag med hundratals upplösningar för mobila enheter ytterligare och lägger vi till alla plattformars egenheter, färg och ljusåtergivningsskillnader så ser vi att tiden för att skapa webbdesign kommer att betydligt längre.
Jag tror att det kommer att bli en tydligare kvalitetsskillnad mellan amatörer och professionella webbdesigners i framtiden och tyvärr tror jag att den ökade komplexiteten kommer att betyda att vi kommer att se mer separation mellan design, frontend och backend än vad som finns idag. Även mobil design kommer att bli ett särskilt område, liksom mellanområdet för läsplattor som båda kräver specifika kunskaper.
Fördelen är förvisso en större fokusering på specialområden, men det kommer att bli färre designers med helhetssyn vilket för mig känns tragiskt. Det finns även en risk att webbdesign i framtiden kommer att bli av lägre kvalitet som helhet just för att helhetssynen går förlorad.
Jag tror också att vi kommer att se en stor skillnad på hur affärskritiska webbplatser som e-handel och informationssidor kvalitetssäkras och det kommer att bli en stor skillnad på utveckling av de två. Informationssidor med litet behov av budskaps och trafikstryrning mot konvertering kommer att anamma responsive design som en slags universal lösning, vilket inte fungerar för affärskritiska webbplatser.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now