Katrineholmskuriren har de senaste dagarna rört upp en storm kring ämnet sociala medier genom en serie inte helt genomtänkta utspel i kommunikationen med Kommunalchefen Mattias Jansson.
Mattias Jansson som är kommunchef i Katrineholm fick i veckan ett antal frågor om Sociala medier och hur användandet gynnar kommuninnevånarna i Katrineholm och jag tror inte de riktigt hade räknat med att Mattias Jansson skulle lägga ut de frågorna till allmän beskådning på sin blogg:
Hej!Vi ska i några artiklar belysa området sociala medier inom Katrineholms kommun. Jag mejlar därför ett antal frågor till dig och när jag har fått svaren ringer jag upp dig för följdfrågor. Jag önskar svaren torsdag em.1. Hur och varför startade projektet sociala medier?2. Hur togs kontakt med Thomas Selig och sedan när har han ett avtal med kommunen samt hur länge?3. Vad är syftet med sociala medier i kommunen?4. Hur gagnar sociala medier kommunmedborgarna?5. Enligt fakturor har kommunen under 2010 betalat drygt 267 000 kronor till Seligs företag Penseo för att bygga upp en plattform för sociala medier. Vad är din kommentar till kostnaden och vad tror du skattebetalarna tycker?6. Twitter och Facebook är ju ganska enkla verktyg som vem som helst kan lära sig att använda på egen hand, oavsett om du är barn eller vuxen. Är det ekonomiskt försvarbart att betala en konsult för att lära sig hur man skriver på Twitter?7. Finns det kanske fler kostnader i samband med sociala medier? Exempelvis inköp av utrustning?8. Än så länge är det ju mest du som nyttjat de sociala medierna. Du är bland annat en flitig twittrare har vi noterat. Hur mycket av din arbetstid går åt till twittrande och andra sociala medier?9. Du reser också runt och föreläser om sociala medier tillsammans med Thomas Selig. Gör du det på arbetstid? Enligt en faktura vi tagit del av från annan ort har kommunen fått 6 000 kronor för en föreläsning. Ingår då resor och arbetstid? Vem betalar ev övernattning? Får Thomas Selig ersättning från dessa 6 000 kronor?10. I februari 2010 avslog kommunfullmäktige en motion om att utarbeta en bloggpolicy för anställda i Katrineholms kommun. Samtidigt beslutade fm att kommunstyrelsen ska göra en översyn av kommunikationspolicyn och ta fram riktlinjer för hur sociala medier från användas under arbetstid. Vad har hänt?11. Anser du att det ingår i din tjänst som kommunchef att twittra, blogga och facebooka på arbetstid om ibland ganska oväsentliga och banala saker som inte alls har med kommunal verksamhet att göra?12. Vilken är din kommentar till de kommunmedborgare som tycker att din användning av sociala medier kan liknas vid en â€Âlekstugaâ€Â?13. Hur lyder din arbetsbeskrivning som kommunchef?
Mattias Jansson tog hjälp av sina läsare för att besvara frågorna och många reagerade på tonen i frågorna, bland annat Mymlan och Jocke som skriver så väl om hur fel det blev när Katrineholmskuriren skickade en uppföljning på frågorna, en uppföljning som osar irritation och förödmjukelse.
“Hej Mattias!Jag har förstått av Marlene att du är svår att få tag på i dag. Jag håller på att skriva en artikel angående din publicering av Marlenes frågor på din blogg. Jag skulle behöva dina kommentarer och skickar därför här några frågor som jag vore glad om du kunde ta dig tid att besvara. Artikeln kommer att gå i morgondagens tidning.Varför valde du att ta hjälp att av bloggläsarna för att besvara frågorna?Borde inte en kommunchef kunna besvara dessa frågor utan hjälp av andra?Du publicerar samma material som begärts ut för att genomföra en granskning och skriver egna kommentarer innan journalisten ens fått tillgång till det fullständiga materialet. Är förfarandet ett försök att komma undan en kritisk granskning?Ditt förfarande kan uppfattas som en sorts härskarteknik. Är det frågan om det?Att föregripa en journalistisk granskning, är det schyssta spelregler anser du?â€Â
Mattias Jansson presenterade sedan svaren på de frågor han fått och Katrineholmskuriren passade på att skriva en artikel om responsen som deras försök till kommunikation fått i de sociala medierna. Jag tycker det är särskilt lyckat att ha med Joha Frondelius (Kd) respons för den säger så mycket om den rädsla som verkar finnas när det gäller offentlighet och transparens.
- Det här är urfräckt. Det här är på gränsen, så här får man bara inte göra. Jag kommer aldrig mer att våga skicka någonting till Mattias Jansson, säger oppositionspolitikern Joha Frondelius (KD).
Idag kom sedan själva "artikeln" i Katrineholmkurirendär man skickligt försöker vinkla artikeln så att Mattias Jansson och hans agerande ska framstå som något negativt och maktfullkomligt. Tyvärr så visar det på en hopplöst dålig insikt i hur sociala medier fungerar och de tafatta försöken att försöka ge känslan att sociala medier är farliga i fel händer känns lika smart som att använda dynamit för att bli av med flugorna i ladugården.
Rätt använda är sociala medier förträffliga medel för fortsatt demokratisk utveckling. Men om medlet får bli självändamål förloras målet ur sikte. Med allvarlig risk för felstyrning.
En sund, omdömesgill användning av nätets möjligheter i folkbildningens och demokratins tjänst och för artificiella sociala kontakter människor emellan berikar mänskligheten. Men de sociala medierna och den nya teknikens många möjligheter kan i händerna på till exempel samvetslösa, omdömeslösa propagandamakare för att inte tala om hänynslösa despoter användas som vapen mot frihet och demokrati.
Dessa två citat är precis de åsikter som journalistkåren får kämpa mot dagligen i en tid då varje ord, varje mening analyseras och bryts ner till sina minsta beståndsdelar. Det finns de som hävdar att det är just de här problemen som väcker journalistförakt och tyvärr så stärker den här illaluktande sörjan bara de personernas åsikter att media sysslar med informationsformning och att det saknas kompetens om de ämnen som media skriver om.
Personligen tycker jag hela incidenten tyder på en oprofessionell hållning från Katrineholmskurirens sida och en skrämmande dålig kunskap om sociala medier i allmänhet och dess användande i synnerhet. Rätt hanterat hade situationen lätt kunnat hanterats, men istället valde Katrineholmskuriren att vara responsiv och defensiv på ett sätt som skulle få en femåring att verka mogen och eftertänksam.
Gör om, gör bättre och nästa gång kanske Katrineholmskuriren ska fundera på att använda de sociala medierna och få hjälp att utforma frågorna? Lära av sina misstag är hur vi växer som individer trots allt.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now