Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Internet

    12 blogg poster in this category

      Chrome Dev Summit - alla 22 sessionerna

      Googles sjätte Dev Summit gick av stapeln 12-13 november och det var som alltid mängder av intressanta keynotes som presenterades. Allt från moderna ehandelsplattformar till webassembly och Virtual Scroll till hur vi ska hantera complexa javascript baserade applikationer. Det fanns något för alla i år känns det som och här har jag samlat alla sessionerna för att du enkelt ska hitta dem.
       
      Dag 1 - Keynote
      En round-up av webbplattformens senaste framsteg och det utvecklande landskapet. Keynote täcker också Chrome-lagets fortsatta investering för att flytta plattformen framåt och stödja samhället.
      Dag 1 - Get Down to Business: Why the Web Matters
      Musik? Kaffe? Idéer? Genom att fokusera på snabbhet och dra nytta av webbens växande möjligheter hittade tre globala företag ett meningsfullt engagemang med nya och befintliga användare överallt. Hör direkt från Spotify, Starbucks och Pinterest om de unika metoderna som de har använt för att bygga och ständigt förbättra sina PWAs och därigenom uppnått tillväxt och framgång.
      Dag 1 - State of the Union for Speed Tooling
      Mätning, optimering och övervakning av användarupplevelse på webben har aldrig varit enklare. Lär dig om de senaste ändringarna i prestationsverktyget, och hur man meningsfullt införlivade lab- och fältdata i deras utvecklingsarbete. Paul och Elizabeth delar de senaste utvecklingen i Lighthouse, DevTools profileringsverktyg, PageSpeed Insights, Chrome UX Report och Key Performance Metrics.
      Dag 1 - Speed Essentials: Key Techniques for Fast Websites

      De dåliga nyheterna: JavaScript, bilder och webbfonter blockerar ofta moderna webbsidor. De goda nyheterna: Det finns nog lite utrymme för att förbättra din webbplatss prestanda. Katie och Houssein guidar dig genom nyckelteknikerna i JavaScript, bilder, [CSS] och webbfonter som du kan använda för att maximera prestanda på din webbplats.
      Dag 1 - Building Faster, More Resilient Apps with Service Worker: A Caching Strategy Deep Dive

      Eftersom de flesta användare har tillgång till webben på språng är det viktigt att vi levererar upplevelser som laddas snabbt och löper smidigt, oavsett nätverksförhållanden. Och med servicearbetare som nu stöds i alla moderna webbläsare kan vi utnyttja det som en kärna del av vår applikationsarkitektur och prestationsstrategi.
      Men inte alla tjänstearbetare implementeringar skapas lika, och de kan erbjuda väldigt olika prestanda fördelar. Varje prefetch- och cache-beslut kommer med hastighet versus färskhet och bandbredd vs lagringsutbyte. Följ med oss för att upptäcka hur du utvärderar och bygger olika servicearbetarflöden för din app, vilket ger dig den bästa upplevelsen.
      Dag 1 - Smooth Moves: Rendering at the Speed of Right ®
      Följ oss när vi refaktorerar en mikrointeraktion för att blockera trådar, blockera användare och vrida upp den till 60fps. När väl webbplatsens resurser har levererats snabbt, hur ser vi till att vi håller den höga baren för prestanda? Vi behöver förstå rendering och interaktion på sidan.
      Dag 1 - Complex JS-heavy Web Apps, Avoiding the Slow

      Om du kan göra det utan JavaScript, är det vanligtvis den snabbaste vägen. Men vad sägs om när JavaScript är det enda sättet? I den här sessionen tar vi en JavaScript-tung PWA och laddar den på mindre än 5 sekunder på 2G, med webbmontering, arbetstagare och webbkomponenter.
      Day 1 - Building Modern Web Media Experiences: Picture-in-Picture and AV1
      Lär dig om hur de senaste mediarelaterade funktionerna på webbplattformen kan användas för att bygga upp effektiva och härliga webmedieupplevelser. Det här samtalet täcker både API-skivor (till exempel Picture-in-Picture) och codecs (AV1), genom att granska några nyanser av hur de kan genomföras framgångsrikt tillsammans med exempel och demo.
      Dag 1 - Modern Websites for E-commerce in the Real World

      Medan webben har skapat ökade möjligheter kräver framgång för e-handel i verkligheten att man tar en uppmätt strategi. I den här sessionen hör du hur vissa e-handelsföretag tar itu med utmaningar som organisatorisk komplexitet, arvskod, mätning, prioritering och mer för att ge bättre webbupplevelser och förbereda framtida behov och efterfrågan. Du lär dig också hur AMP och PWA har spelat en roll för att forma dessa moderna konsumentresor.
      Dag 1 - Progressive Content Management Systems

      Content Management Systems (CMS) är mjukvaruplattformar som är utformade för att förenkla skapandet och hanteringen av webbplatser och deras innehåll. Numera drivs cirka 50% av webbplatser av någon form av CMS-plattform. I det här samtalet diskuterar vi vår erfarenhet av att flytta ett komplext CMS (dvs WordPress) framåt längs Progressive Web Road genom att integrera moderna möjligheter (t.ex. Service Worker API) och progressiva teknologier (t.ex. AMP) i sin plattform och ekosystem, och hur lärdomarna lärde oss kan tillämpas på andra CMS.
      Dag 1 - Making Modern Web Content Discoverable for Search
      https://www.youtube.com/watch?v=YP2tMBhyU0I
      Många moderna JavaScript-ramar gör deras HTML-innehåll på klientsidan, förutsatt att varje miljö som når sina sidor är så modern som de är. Men många sökmotorer - inklusive Google Search - uppför sig inte exakt samma som en användares webbläsare. I den här sessionen kommer du att lära dig några fakta om Google Search, dess rendering pipeline och de olika verktygen som kan hjälpa dig att diagnostisera klyftan mellan vad dina användare ser jämfört med vad Google Search ser. Du har byggt en snabb och engagerande hemsida - låt oss se till att det också kan upptäckas.
      Dag 2 - Keynote
      https://youtu.be/SbUAkQ_s7Os
      Följ med oss för en koll på webbramar och webbplattformen och hur de kan vara starkare tillsammans - skapa bra användarupplevelser i skala! Tala om användarupplevelse: Vi har pratat om saker som jank och 60 bilder per sekund i flera år, men vissa av dessa saker är fortfarande svåra att uppnå på ett pålitligt sätt på webben. Med en ny uppsättning webbstandarder förändras detta, och vi är mycket glada att presentera dem för dig!
      Dag 2 - Feature Policy & the Well-Lit Path for Web Development
      https://www.youtube.com/watch?v=igHvSUrLqXc
      Funktionspolicy är en ny primitiv som tillåter utvecklare att selektivt aktivera, inaktivera och modifiera beteendet hos vissa API och funktioner i webbläsaren. Det är som CSP, men för funktioner och API: er! Team kan använda nya verktyg som Funktionspolicy och API för rapportering för att fånga fel innan de växer utom kontroll, se till att webbplatsens prestanda håller sig hög, behåll kodkvaliteten hälsosam och hjälpa till att undvika webens största fotpistoler.
      Dag 2 - virtual-scroller: Let there be less (DOM)
      https://youtu.be/UtD41bn6kJ0Rendering prestanda är huvudsakligen en funktion av hur mycket du gör - för mycket DOM kommer att sakta ner din webbplats till en krypning. Inbyggda plattformar har faktiskt samma problem, men de håller sig fort genom att främja virtuell rullning: ger tillräckligt med innehåll för att fylla skärmen och kontinuerligt uppdateras när användaren rullar. På dagens webbsida bryts virtualisering av grundläggande funktioner som länkar och hitta på sidan, men hoppet är i sikte. Vi tar en tidig titt i ett försök att lägga till en förstklassig virtuell scroller till HTML, byggd på ett spännande nytt plattformskoncept som heter Layered API.
      Dag 2 - A Quest to Guarantee Responsiveness: Scheduling On and Off the Main Thread
      https://www.youtube.com/watch?v=mDdgfyRB5kg
      För att uppnå en verkligt lyhörd upplevelse måste utvecklarna köra sin kod i 10ms bitar. Det är nästan omöjligt. I det här samtalet ska vi utforska två strategier på hög nivå: Huvudtrådsplanering och förflyttning av arbetet till bakgrunder. Vi dyker in i vår senaste prestationsforskning om multi-threading Javascript, demystify när du ska använda webarbetare och dyka in i vad det egentligen krävs för att garantera respons. Slutligen presenterar vi några spännande nya förslag som vi skulle älska din feedback om.
      Dag 2 - Architecting Web Apps - Lights, Camera, Action!
      https://www.youtube.com/watch?v=Vg60lf92EkM
      Arkiverande webbapps fortsätter att vara utmanande, om det är redo för prestanda, de senaste och bästa plattforms-API: erna, eller helt enkelt försöker lista ut vilken del av appen som ska göra vad! I det här samtalet utforskar vi hur du kan arkivera appar för maximal flexibilitet, och för det ändamålet kommer vi att återinföra något som är 45 år gammalt vilket i slutändan kan bana vägen för framtiden för webbapps.
      Dag 2 - From Low Friction to Zero Friction with Web Packaging and Portals
      https://www.youtube.com/watch?v=Ai4aZ9Jbsys
      I det här samtalet ser vi på nya teknologier för att skapa bättre webbupplevelser. Webbemballage möjliggör en nästa nivå av innehållsportabilitet som kan användas för att påskynda innehållsleverans eller förbättra sätt för konsumtion av innehåll, till exempel offline. Genom att kombinera webbförpackningar med en ny primitiv, kallad Portals, visar vi dessutom hur vi kan ta webens lågfriktionsegenskaper ett steg vidare med nollfriktionsanvändarupplevelser.
      Dag 2 - State of Houdini
      https://www.youtube.com/watch?v=lK3OiJvwgSc
      Houdini fortsätter att expandera kraften och kapaciteten hos CSS. Houdini exponerar delarna av CSS-motorn som möjliggör API: er som CSS Grid, Scroll Snap Points, koniska gradienter, et al. Utöka CSS: s kapacitet själv utan tveksamt hack och bättre prestanda. I detta samtal tittar vi på den övergripande strukturen i Houdini-ansträngningen och tar en närmare titt på CSS Paint, Animation Worklets och Custom Layout API. Vi kan få en smak av vad framtiden innehåller: Ett ekosystem av moduler som ger kraftfulla effekter från hyllan till din app.
      Dag 2 - Building Engaging Immersive Experiences
      https://www.youtube.com/watch?v=ylz2EbWueKw
      Webben framstår som en idealisk plattform för immersiva verklighetsupplevelser, särskilt i ökad verklighet. I det här samtalet kommer vi att täcka framsteg i WebXR Device API, visa hur partners bygger övertygande förstärkta verklighetsupplevelser på webben idag, och pekar dig i rätt riktning för att utforska detta utrymme själv.
      Dag 2 - Using WebAssembly and Threads
      https://www.youtube.com/watch?v=zgOGZgAPUjQ
      WebAssembly möjliggör nya upplevelser som vi aldrig har lyckats få på webben innan och nu tar WebAssembly trådarna det ännu längre. I det här samtalet visas några exempel på vad WebAssembly möjliggör, och belyser några exemplar och demos i verkligheten. Du kommer också att lära dig om de verktyg och felsökningsfunktioner som finns tillgängliga för att hjälpa dig att utnyttja WebAssembly och trådar i dina webbapplikationer idag.
      Dag 2 - The Virtue of Laziness: Leveraging Incrementality for Faster Web UI
      https://www.youtube.com/watch?v=ypPRdtjGooc
      Om den första principen om prestanda är "gör mindre" är den andra säkert "lat." Med hjälp av LitElement-baserade webbkomponenter utforskar vi användningen av blödande tekniker och webbläsar API: er för att sprida ut arbetet så att användargränssnittet är snabbare att ladda, göra och svara på användarinmatning. Ämnen som vi kommer att täcka omfattar ruttbaserad dynamisk modulläsning, async rendering, chunked rendering, IntersectionObserver, skärmsläckning och schemaläggning av långvariga uppgifter.
      Dag 2 - Chrome OS: Ready for Web Development
      https://www.youtube.com/watch?v=QTmAtXoPkgw
      Chrome OS tillåter inte bara enheter från pinnar till tabletter till stationära datorer, men det kan också köra webb-, Android- och nu Linux-applikationer, vilket gör Chromebooks till främsta maskiner för webbutveckling. Det här samtalet ger en översikt över Chrome OS på hög nivå och diskuterar kärn- och nya funktioner tillgängliga för webbutvecklare. Ämnen inkluderar bästa praxis för webbutveckling, inklusive Progressive Web Apps, och optimering av inmatning och beröring för tabletter, samtidigt som man har skrivbordsanvändare i åtanke.

      Google Translate får nytt utseende och nya funktioner

      Google Translate får ett nytt utseende med Googles egna material design. Samtidigt ser man till att lyfta fram vissa funktioner som möjligheten att översätta dokument. Mest verkar användarna dock uppskatta den nya responsiva designen som gör det enklare att använda på mobilen.
      © 9to5google.com, all rights reserved

      HTTP 451 Otillgänglig av rättsliga skäl är ny statuskod i HTTP-protokollet

      Internet Engineering Task Force (IETF) har äntligen skapat en standard för när en sida har tagits ner på grund av juridiska skäl. Den nya statuskoden, 451, indikerar att en värd har mottagit ett lagkravet att neka åtkomst till en resurs.
       
      HTTP 451 Otillgänglig av rättsliga skäl är en statuskod i HTTP-protokollet som ska visas när användaren begär en olaglig resurs, såsom en webbsida censurerad av en regering.
       
      Numret 451 är en referens till Ray Bradbury 1953 dystopiska roman Fahrenheit 451, där böcker kriminaliseras.  451 kan beskrivas som en mer beskrivande variant av 403 Forbidden.
       
      Exempel på situationer där en HTTP 451 felkod kan visas inkluderar webbsidor betraktas som ett hot mot den nationella säkerheten, eller webbsidor som anses kränka upphovsrätten, integritet, hädelselagar, eller någon annan lag eller domstolsbeslut.
       
      Dock kan vissa webbplatser tvingas att producera HTTP 404 (Filen hittades inte) eller liknande om de inte har laglig rätt att avslöja att resursen har tagits bort. En sådan taktik används i Storbritannien av vissa Internetleverantörer som använder Internet Watch Foundation svartlista. Där ges ett 404-meddelande eller annat felmeddelande istället för att visa ett meddelande som anger platsen är blockerad.
       
      Statuskoden formellt föreslog 2013 av Tim Bray, efter tidigare informella förslag från Chris Applegate  under 2008 och Terence Eden  2012. Den godkändes av IESG den 18 december 2015.
       
      Läs mer om Error 451 på den dedikerade hemsidan http://www.451unavailable.org/ där du bland annat kan se att PirateBay är blockerad i UK genom flera juridiska beslut.
       
       

      Är du redo för "leap second" i slutet på månaden?

      Den 30:e Juni så kommer en extra sekund att läggas till 00.59.60. Det är en justering som görs på begäran av The International Earth Rotation and Reference Systems Service (IERS) med syfte att justera våra klockor med de avvikelser som sker med tiden. Ungefär som med skott år exempelvis.
       
      Leap Seconds introducerades 1972 och har sedan dess utnyttjats 25 gånger. Senast det skedde var 2012 då det påverkade sajter som Reddit, Yelp och LinkedIn bland annat. Nu ska alltså nummer 26 läggas in i världens alla klockor och det finns en oro för att det kan påverka till exempel aktiebörsen där det 2012 orsakade en del oreda och systemkrascher i olika system.
       
      Det finns en oro för att det fortfarande finns problem relaterat till fenomenet för system som inte tänkt på att kunna hantera den extra sekunden i sina system. 2012 så var det flera rapporter för system baserade på Java och Linux och det är troligt att detta även denna gång kan vara problemområden om det inte åtgärdats och tagits extra åtgärder.
       
      Förmodligen så kommer även detta att passera utan att någonting världsomvälvande sker, men om något inte fungerar den första Juli, tex väckarklocka, biljettsystem eller incheckningen på flygplatsen så kan det mycket väl bero på just denna lilla pyttesekund...

      RSA konferensen i blåsväder när talarna hoppar av i protest efter RSA ertappats i samarbete med NSA

      RSA blev ertappade med byxorna nere strax föra jul då det kom rapporter att RSA hade tagit emot pengar för att introducera en så kallad backdoor, eller kryphål, i deras krypteringsverktyg. Efter det så droppar talarna för den välkända eventet RSA Conference och tongångarna mot RSA som företag är allt annat än förlåtande.
       
      Strax före jul så blev det känt att RSA tagit emot 10 miljoner dollar för att introducera ett kryphål (backdoor) i deras krypteringsverktyg för NSA's räkning. Bara några dagar senare så satte finländaren Mikko Hypponen, chief technology officer för F-Secure ner foten och avbokade sitt årliga framträdande på det anrika RSA Conference. I ett svidande, öppet brev, till RSA så förklarar han sin åsikt om det inträffande:


      Dear Joseph and Art,
       
      I don’t expect you to know who I am.
       
      I’ve been working with computer security since 1991. Nowadays I do quite a bit of public speaking on the topic. In fact, I have spoken eight times at either RSA Conference USA, RSA Conference Europe or RSA Conference Japan. You’ve even featured my picture on the walls of your conference walls among the 'industry experts'.
       
      On December 20th, Reuters broke a story alleging that your company accepted a random number generator from the National Security Agency, and set it as the default option in one of your products, in exchange of $10 million. Your company has issued a statement on the topic, but you have not denied this particular claim. Eventually, NSA’s random number generator was found to be flawed on purpose, in effect creating a back door. You had kept on using the generator for years despite widespread speculation that NSA had backdoored it.
       
      As my reaction to this, I’m cancelling my talk at the RSA Conference USA 2014 in San Francisco in February 2014.
       
      Aptly enough, the talk I won’t be delivering at RSA 2014 was titled "Governments as Malware Authors".
       
      I don’t really expect your multibillion dollar company or your multimillion dollar conference to suffer as a result of your deals with the NSA. In fact, I'm not expecting other conference speakers to cancel. Most of your speakers are American anyway – why would they care about surveillance that’s not targeted at them but at non-americans. Surveillance operations from the US intelligence agencies are targeted at foreigners. However I’m a foreigner. And I’m withdrawing my support from your event.
       
      Sincerely,
      Mikko Hypponen
      Chief Research Officer
      F-Secure
      Jeffrey Carr, en annan veteran i säkerhetsbranschen som arbetar med att analysera spionage och taktik för cyberkrigföring, tog hans avbokning ett steg längre. Igår kallade han offentligt till bojkott av konferensen, med motiveringen att RSA hade brutit förtroende hos sina kunder.


      "I can't imagine a worse action, short of a company's CEO getting involved in child porn," Carr told CNET. "I don't know what worse action a security company could take than to sell a product to a customer with a backdoor in it."
      Sedan dess har ytterligare talare valt att hoppa av eventet. Dessa inkluderar före detta privacy attorney och Electronic Frontier Foundation advokaten Marcia Hoffman, Mozilla privacy and public policy expert Alex Fowler , American Civil Liberties Union förespråkare och integritetsexpert Christopher Soghoian, Google säkerhetsexpert Adam Langley, och Google Chrome säkerhetsingenjör Chris Palmer, vilket ökar det totala antalet avhoppade talare till åtta.
       
      Detta är ett ordentligt slag mot RSA som på 90-talet gjorde sig kända för sitt motstånd mot NSA's försök att lägga in kryphål i privatpersoners datorer genom det så kallade clipper chippet. Tyvärr så är det förmodligen så att RSA bara är ett företag av många som NSA betalt för att introducera kryphål i olika typer av mjukvaror. Företag som Symantec, McAfee, och Microsoft ligger i hetluften tillsammans med anklagelser om att till och med Winzip ska vara i NSA's händer sedan 90-talet. Om det är sant återstår att se, men räkna med att antalet personer som sitter och "sniffar paket" från kommersiella mjukvaror för att hitta fler som blivit köpta av NSA har ökat markant senaste månaden.

      Piratebay vill göra Internet immunt mot nätcensur med P2P teknik

      Genom ett nytt nätverk baserat på P2P (peer-to-peer) teknik så vill personerna bakom Pirate Bay bryta igenom den allt mer genomgripande nätcensuren och skapa ett öppnare Internet. Tanken är att alla webbplatser ska vara tillgängliga för alla, en tanke som idealistiskt är fantastisk, men knappast realistisk tyvärr.
       
      I slutet av sommaren släppte Pirate Bay sin webbläsare Piratebrowser som är ett paket byggt runt Firefox portabla version med Foxyproxy och annonymitetsnätverket Tor. Nu vill man alltså ta det hela ytterligare ett steg och skapa ett helt nytt nätverk där alla webbplatser ska vara tillgängliga för alla användare i hela världen, även om den är blockerad av en internetleverantör i form av domän blockering , domän konfiskering, IP-blockering.


      Målet är att skapa en klient som fungerar som en webbläsare och som gör det möjligt att surfa till vilken webbplats som helst. Det fungerar genom att lagra en hel webbplats information som ett nedladdningsbart paket som sedan kan läsas lokalt på användarens dator, säger en representant för Pirate Bay till Torrentfreak.
      Rent tekniskt så kommer klienten att använda sig av Webkit för att surfa lokalt på en webbplats som laddats ned. Uppdateras webbplatsen med ny information kommer den nya informationen att laddas ned och läggas till. Lite som ett SVN med andra ord där uppdaterade filer för alla webbplatser på Internet ligger lagrade lokalt hos olika personer i ett gigantiskt P2P.
       
      Dessutom planerar man att sätta upp sitt eget DNS liknande system så att varje webbplats får ett eget unika namn som mappar mot en verifierad public key. Exempelvis så kommer bt://mysite.p2p/ att mappa mot något som liknar 929548249111abadfjab29347282374.p2p. Det ska gå att begära ett eget namn inom nätverket som alias mot en curve25519 pub-key och systemet ska använda Bitcoin som betalsätt. Dessa alias fungerar sedan som vanliga domännamn på så sätt att de behöver förnyas varje år.
       
      Hela projektet kommer att vara öppen källkod och byggs med hjälp av befintlig kod som libtorrent, Webkit, SQLite v3 och node-js. The Pirate Bay gänget söker fortfarande kodare för att hjälpa, framför allt på Windows-sidan, men hittills har utvecklingen gått stadigt. Planerna är att släppa en publik version om ett par månader och sedan kommer det plugin till Chrome och Firefox.
       
      Som IT-nörd så är jag imponerad över innovationen bakom tanken och rent tekniskt är det inte en helt förkastlig tanke, även om det kommer att betyda att de flesta användare kommer att behöva ganska stora hårddiskar för att lagra alla dessa P2P filerna. I mitt tycke så vore det förmodligen ett smartare system att inte lagra alla filer på hela Internet i ett P2P nätverk utan ha ett lite smartare system som endast kickar in när en webbplats inte kan nås. Om en webbplats är blockerad så "flaggas" den och nästa besökare i nätverket som besöker samma webbplats samlar ihop ett paket som sedan kan spridas till de som inte kan nå samma webbplats. På så sätt kan antalet filer som ska hållas uppdaterade hållas till ett minimum. Förmodligen går det att ändra hanteringen av browser cache också så att det som vi sparar som browser cache kan sparas på ett sätt så att det kan delas i P2P nätverk.
       
      Oavsett hur detta rent tekniskt kommer att fungera så kommer det att möta stenhårt motstånd från alla som vill kontrollera Internet och jag ser redan hur regeringar runt om i världen slår ner på alla former av P2P som ett resultat. Redan idag är det ganska låg status på P2P och då gäller det "bara" illegal fildelning. Lägger vi till ett decentraliserat system för information som kan gå runt all form av kontroll, speciellt i krypterad form, då kommer P2P att hamna rejält under blåslampan om jag får gissa. Det som blir den stora frågan är hur många som kommer att använda detta system, vilket kommer att bli mätpunkten för hur resten av världen kommer att reagera. Piratebrowser har laddats ner av 2.5 miljoner, vilket är en droppe i havet. Om det här nätverket hamnar i samma storleksordning så kommer nog allt att gå bra, men skjuter användandet i taket då kommer saker och ting att ändras. Rejält.

      Binero erbjuder domäner för 12.50 kr i julklapp

      Binero kastar iväg ett julerbjudande där man erbjuder domännamn för 12.50 kr för första året. Inte ett dåligt erbjudande och ett bra tillfälle att lägga till några nya domännamn till portfolion om man är lagd åt det hållet, eller ta steget att skaffa den där egna bloggen eller webbplatsen man drömt om ett tag.

      Frågan är kanske när, snarare än om, Loopia och Citynetwork med flera kommer att komma ut med sina erbjudanden. Jag vet att jag kommer att lägga ut ett toppenerbjudande snart för mitt webbhotell Mortfiles.se. Håll ögonen öppna och tipsa gärna om andra erbjudanden därute.

      Google ökar synbarheten av köpbara produkter i sökresultaten

      Google har börjat experimentera med att öka synbarheten av köpbara produkter i sökresultaten och istället för organiska länkar kommer det att bli betalda reklamplatser som det ser ut. Frågan är hur det påverkar E-handeln och dess kamp om sökmotorernas åtråvärda topp-placeringar?

       
      Google har visat köpbara produkter i sina sökresultat ett tag, men nu bryter man mot sin tidigare ståndpunkt om att låta folk betala sig in på sökresultatens övre delar, så kallade paid inclusions. E-handlare kommer alltså att kunna köpa sig utrymme i den övre delen av sökresultaten på samma sätt som man kan köpa utrymme för olika nyckelord.
       
      Tillsammans med resultatssidan över köpbara produkter som är filtrerbar och skrämmande relevant många gånger så betyder det här en helt ny utmaning för E-handlare som nu måste fundera över sin sökmotorstrategi. Någonting som jag tycker är lite intressant är hur Google börjar arbeta fram ett koncept som inte är långt ifrån Pinterest med stora bilder och möjligheten att dela direkt till Google+ samtidigt som man är i startgroparna för att bli den ultimata recensionssidan för E-handelsprodukter.
       
      Google har en bit kvar innan designen blir tillräckligt bra och innan man hittar rätt balans i den nya strategin och det bör inte dröja allt för länge innan vi ser en helt ny tjänst från Google där E-handlare kan ta del av vilka som kikat på deras produkter och sedan kan köpa kontaktinformation för retargeting och fokuserade erbjudanden...
       
      En intressant tjänst som kan bli glödhet innan året är slut för alla E-handlare, men frågan är...kommer det att påverka dagens fokus på SEO i någon högre utsträckning eller kommer båda tjänsterna att leva sida vid sida i harmoni? Är det en tjänst som du skulle använda om den fanns i Sverige idag?

      Idag är det testdags för IPV6! #v6day

      Idag drar flera stora företag, däribland Google, Facebook, Yahoo och Bing för att nämna ett par företag, igång med en 24 timmars global test av protokollet IPV6 och vi får se hur det påverkar dom tjänster vi är vana att använda dagligen.
       
      IPV6 är den nya varianten av Internetprotokollen som idag helt domineras av IPV4. Internetprotokollen är dom protokoll som hanterar kommunikation på Internet när det gäller hantering av webbplatser (http) mail (smtp) osv. Kallas ibland för TCP/IP och ligger under nätverksskiktet om man gillar att brilliera med sin kunskap om OSI-modellen. Kort sagt så är Internetprotokollen IPV4 och IPV6 dom "regler" som gör att olika saker hittar rätt IPadress att hämta och leverera information till och från. Typ.
       
      IPV4, som är det protokoll som vi använder idag har en begränsning på hur många IPadresser det kan hantera och där har vi passerat smärtgränsen för ett tag sedan, något som en övergång till IPV6 kan fixa. En IP-adress i IPv4 består av 32 bitar och begränsar protokollet till 4 294 967 296 unika adresser, av vilka flera är reserverade för speciella ändamål som exempelvis multicast och lokala nät. IPv6 använder 128 bitar långa adresser istället. Detta ger en teoretisk möjlighet för 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 unika adresser, något som borde räcka ett tag.
       
      Problemet med att implementera IPV6 är att det fortfarande saknas kunskap och erfarenhet och många är inte helt bekväma att lämna sina trygga IPV4 modeller för en mer oprövad och faktisk lite mer komplicerad IPV6 modell. Därför försöker nu flera stora företag att med den här dagen dels försöka ge lite uppmärksamhet till IPV6 och dels att försöka få fler att våga prova hur det nya protokollet fungerar. Förhoppningen är att fler ska övergå till IPV6 när man väl provat på det.
       
      Enligt IDG så finns det dock en risk att dagens IPV6 test ska störas av DDOS attacker, något som tyvärr blir allt vanligare. DDOS attacker kan bli mer påfrestande under dagens test eftersom IPV6 systemen gör att routrar och annan utrustning bearbetar mer data än jämfört med IPV4. Därför kan en DDOS attack bli mer påfrestande för systemet som drabbas.
       
      Lite spännande tycker jag ändå och hoppas på ett lyckosamt test som får många att börja fundera på IPV6, speciellt här i Sverige så Eva och Patrik på Frobbit slipper dra hela IT-sverige i öronen genom utvecklingen.

      Bredband 40GB/sekund

      IDG Rapporterar att i Karlstad sitter Sigbritt Löthberg med världens snabbaste bredband - 40 Gbit per sekund! Ett ladda ner en DVD skiva tar 2 sekunder, vilket inte är fy skam.
       
      Sigbritt Löthberg är mor till internet legenden Peter Löthberg som av många ses som svenska internets fader eftersom han var  en av drivkrafterna bakom internets intåg i sverige. Peter har tillsammans med Karlstad Statsnät satt ihop den uppkoppling som hans mor nu alltså får nöjet att använda som ett bevis på hur mindre orter kan få blixtsnabbt internet med fiberteknik.
       
      Ny modulations teknik ligger bakom den häpnadsväckande  hastigheten somgör det möjligt att skicka signaler upp till 2000 kilometer utan mellanliggande transpondrar. Den nya tekniken behöver enbart användas i ändarna av anslutningen vilket gör det möjligt att använda befintliga nät något som bevists genom att använda Sunets fibernät som byggts för en max hastighet på 10GB/sekund.


      "Jag ville visa att det finns andra vägar att gå än de gammaldags metoder man använt i Värmland i lvrigt, som till exempel koppar och radio, vilka saknar de obegränsade framtidsmöjligheter som fibern har. Att vi har lyckats är bevis för att det lönar sig att samarbeta", säger Peter Lötbherg i en kommentar.

      Källa: IDG

      Jag får erkänna att jag är lite avundsjuk på Sigbritt, men samtidigt lite hoppfull att dagens begränsade bredband kanske kan utvecklas vidare och ge riktigt snabba uppkopplingar. Eftersom tekniken inte innefattar stora förändringar i fibernäten utan kan implementeras på befintlig teknik ska det bli intressant hur snart den här tekniken kan bli tillgänglig i större skala och hur det påverkar oss i framtiden.

      Användbarhet och Webbhotell

      Svenska webbhotell har en lägre omsättningsfrekvens än till exempel USA där varje tonåring och hans mamma har ett eget webbhotell och webbhotellen kommer och går nästan dagligen, men hur användarvänliga är egentligen våra mer stabila webbhotells jättar?
       
      Jag gjorde en snabbsökning på google efter webbhotell och fick fram en hel del alternativ med några av branschens tyngsta namn som jag snabbt besökte för en snabb genomgång av deras hemsidor för att se hur dom har lagt upp sin information och till vilken grad dom fokuserar på användarvänlighet. Resultatet blev chockerande.
       
      Det var efter jag läst "allt om användarhet" på internetworld som jag började fundera lite mer över Mortfiles användbarhet och jag blev nyfiken på att se hur andra löser just den funktionen på hemsidan. Allt eftersom jag grävde djupare i artikeln med Funda Denizhan och Tommy Sundström som båda jobbar som användbarhetskonsulter kände jag att ämnet var minst sagt intressant eftersom just användbarhet är någonting som jag brinner väldigt starkt för.  Steve Krug, författare till boken "Don't make me think" tar upp fenomenet Webb 2.0 och dess påverkan på användarvänlighet i artikeln:

      Vidare ger han tips på grundläggande problem som är vanliga, som att dom flesta är för försynta när det gäller att tala om vad som finns på hemsidan en framskjuten position på alla delar av hemsidan så att det är lätt att se vad hemsidan handlar om utan att behöva hoppa till första sidan.  Han betonar också nyttan av att använda CSS för enkla justeringar av innehållet och lovordar funktionen att ändra fontstorlek direkt på hemsidan istället för att leta efter funktionen i webbläsaren.
       
      I artikeln Sex, drugs and webb 2.0" tar Gerry McGovern oss igenom ett par intressanta frågeställningar som borde vara en grundläggande strategi när man bygger en hemsida, nämligen hur man flyttar hemsidans inriktning från företagets organisation och flyttar den till kundens behov. Vikten av att kunden ska kunna självbetjänas och att använda rätt språk betonas också, vilket jag skulle vilja påstå ibland kan stå i konflikt till många företags blinda SEO jakt.
       
      Webb 2.0 som fenomen är jag ungefär lika förtjust i som användbarhet och webbstrategi veteranen Kelly Goto som efter ett samtal med Bill Gates under en uppmärksammad webbkonferens uttryckte sig så här:

      Själv har jag en kanske lite mindre konservativ syn på saken och anser att webb 2.0 är en hype som fastnat i branschens kollektiva mantra om standarder och blivit ett slags samlingsnamn på dom nyheter som kommer fram och dom nya tjänsterna som blivit allt mer populära snarare än ett generations byte. Möjligen något som "försök 2" efter IT kraschen på 90 talet kan passa som benämning för webb 2.0 istället.
       
      Även om jag fick ett par tankeställare och genast började fundera på en del ändringar utifrån den här utomordentliga artikelserien så kännde jag att jag låg ganska bra till iallafall när det gällde användbarhet, men hur såg det ut hos konkurrenterna?
       
      11 webbhotell hittade jag på första sidan med ett par slumpade adsense resultat som komplement och efter en snabb genomgång kan jag säga att det såg dystert ut. Till skillnad från dom amerikanska motsvarigheterna som börjar med att köpa sig en layout och jobbar stenhårt mot försäljning så är det tydligt att i sverige jobbar vi från andra hållet och fokuserar på tekniken bakom istället får man anta.  Det som är genomgripande i nästan samtliga webbhotell är bristen på enkla support funktioner och på mer än ett webbhotell saknades support länken helt eller har ersatts med ett kontakt formulär. Enbart ett webbhotell hade ett så kallat pro-aktivt support system där vanliga frågor kombinerades med kontakt forumläret interaktivt för att på så sätt ge kunderna alternativ samtidigt som dom skriver till dig. Värt att notera är att inget av webbhotellen hade ett forum eller annan akktiv tjänst där kunder och webbhotell öppet kunde kommunicera...
       
      6 av 11 webbhotell saknar en direkt beställnings knapp, eller länk för beställning och 2 hade textlänkar som knappt syntes och på inte mindre än 4 webbhotell framgick det inte ens att hemsidan handlade om webbhotell alls! Istället låg fokuseringen på text i massor och standard bilder på personer i IT miljö vilket bara kändes förvirrande även för mig som visste vad jag letade efter.
       
      Layout mässigt är det lite intressant att det är dom billiga webbhotellen som har den kraftigaste designen med mest fokus, medans dom större företagen varierar kraftigt i kvalitet och fokus. Ett par webbhotell ser till och med ut att vara gjorda på en kafferast av en uttråkad server tekniker...
       
      Jag visste att svenska webbhotell är ganska dåliga på layout och användbarhet, men att det var så illa kunde jag aldrig drömma om. Det förvånar ganska mycket med tanke på att sverige är ett starkt IT land där marknaden är i det närmaste glödhet att men som seriöst webbhotell inte lägger mer tid och energi på den delen av deras affärsverksamhet som är deras ansikte utåt. Jag börjar förstå mer och mer varför så många svenska hemsidor hamnar hos lågbudget alternativen eftersom dom iallafall förstått vikten av ett attraktivt yttre.
       
      Jag kan bara säga skärpning, det är dags att ta en titt på utländska aktörer som har förstått vikten av användbarhet och jag rekommenderar att ni kikar igenom artiklarna på internetworld ett par gånger innan ni kikar på vilka alternativ som finns för att ge ert företag den ansiktslyftning den så tydligt behöver. En hemsida ska inte behöva sälja tjänster på referenser, den ska sälja i sig själv!
×
×
  • Create New...