Det är frågan som Cameron Chapman ställer på Smashing Magaizine och även om hon presenterar bra argument på ett provocerande sätt så håller hennes teori om att innehåll är det enda som kommer att betyda något i framtiden inte ända fram.
Content is king brukar man säga och i sin artikel där hon för fram en teori där hon ser framför sig en framtid där data är det enda som är utbytbart och design sekundärt. Hon tar mobila teman som exempel där varje sida verkar se lika ut (gissar att det är bla hon syftar på) och från det så får hon fram att design är irrelevant för besökaren. Tanken att framtidens webb ska bestå av applikationer snarare än webbplatser tycks också vara något som Cameron tycker stödjer hennes teori om att design i framtiden blir överflödig.
Det är en intressant framställning och en väldigt tråkigt framtid, men den brister lite eftersom webbdesign aldrig varit och kommer aldrig att bli en "försnyggning" av data på samma sätt som reklam aldrig kommer att bli en färgklick för information. Webbdesign handlar om att skapa en visuell identitet och att lösa olika designrelaterade problem som syftar till att göra sidan mer lättabsorberad, intressant och attraktiv för besökaren. Konsten att hitta rätt färger och typografi som ska arbeta tillsammans med grafiska element för att ge en bra visuell balans är bara början för en webbdesigner vars uppdrag även involverar psykologiska aspekter och problemlösning som har sina rötter i interaktionsdesign.
Även i en framtid där data får större betydelse och applikationer tar över från Webbplatserna så behövs webbdesign, även om titeln kanske ändras. Alla applikationerna ska ha en egen design och data kan bara differentieras med hjälp av användingsområde och design. Även i en tidsålder där data blir allt viktigare så har Cameron missat att data är inte detsamma som innehåll! En framtid där data är det enda innehållet skulle betyda en betydande förändring av innehåll, en förändring som förutsätter att hela världens befolkning plötsligt skulle sluta skapa innehåll och istället skapa data. Tänk dig dig internet betående bara av Wikipedia...knappast en trolig framtid.
Data har en stor påverkan på vår framtid, men innehåll är fortfarande vad 99.95% av webben består av och så länge som människor producerar innehåll så kommer dom vilja presentera innehållet med en design som reflekterar deras personlighet och deras önskemål. Därför kommer Cameron's framtid troligen aldrig att ske såvida webben omformas på ett idag knappast troligt sätt, och även då så kommer nya marknader att växa fram för Webbdesigners.
Data påverkar dessutom besökaren, eller användaren och inte webbplatserna som istället styrs av innehållet. Det vi ser idag är webbplatser som styrs nästan uteslutande av data och där innehåll har fått en mindre betydande roll och det finns dom som Cameron som ser det som framtiden. Problemet är bara att webbplatser med enbart data har funnits så länge som internet funnits och deras funktion har inte ändrats för trots all hype så är data fortfarande bara information utan värde så länge informationen inte sätts i ett sammanhang...och där kommer webbdesignern in igen.
Idag så är design för mobila medier fortfarande väldigt ny och även om det stämmer att en besökare som använder sin mobil för att läsa en blogg till exempel är mest intresserad av innehållet så beror det på begränsningar av nedladdningshastighet och publiceringsyta. Vi såg samma fenomen i början av internet när modemens hastighet gjorde att besökaren fick panik om webbplatsen var fylld med animerade giffar och annat som fick sidan att ladda i snigelfart. Vi ser även en stor skillnad mellan design för mobiltelefon och design för till exempel iPad och andra läsplattor med större skärmar där den större skärmen har betydligt större användningsområde än att presentera data som mobiltelefonen med sin begränsade presentationsyta kanske är mer lämpad för.
I en avlägsen framtid där data blir allt mer viktig och där applikationer blir mer vanliga så kommer fortfarande innehåll vara kung och design blir viktigare än någonsin för att sälja och för att differentiera. Innehåll och data kommer att vara i direkt proportion till den visuella yta där innehåll och data ska presenteras så ju större yta desto viktigare blir webbdesign. På samma sätt så blir content shaping, dvs utformning av innehållet om det är text eller grafik, att bli viktigare ju mindre den visuella ytan blir och det kommer att ställa högra krav på webbdesigners kunskap i dom psykologiska aspekterna av webbdesign. Även typografi och färglära blir allt viktigare när det gäller design mot små visuella medier.
Att jobba med webbdesign i framtiden kommer att vara annorlunda än vad det är idag, det kommer HTML5 och CSS3 tvinga fram i form av högre krav på teknisk kunskap, men jag tror att saker som gestaltlagar, färglära och typografi kommer att bli viktiga områden liksom interaktionsdesign och andra psykologiska aspekter som påverkar besökarens upplevelse kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Oavsett så kommer framtiden att vara en spännande och intressant tid att leva i som Webbdesigner!
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now