Google plus har hyllats stort i media och det pratas mycket om en potentiell Facebookdödare, men sanningen är att Google plus är en flopp. Trots detta faktum så är Google plus förmodligen Googles bästa satsning på mycket länge.
Google plus tillför ingenting
Google plus har fått dom stora Internetprofilerna och early adopters att hoppa runt i glada cirklar (bokstavligen och bildligen), men själv är jag inte imponerad. Google plus är snyggt, känns fräscht och har fiffiga lösningar på olika funktioner, men hur du än vrider och vänder på Google plus så är det fortfarande inget annat än en light variant av Facebook.
Google plus tillför ingenting till en överexponerad social marknad, även om vissa funktioner är både bättre och mer logiska än dess motsvarigheter hos etablerade sociala nätverk. Frågan "vad ger det mig" faller ofta väldigt platt när svaren visar sig bli samma som för Facebook och Twitter för att nämna dom två stora sociala nätverken idag.
Anledningen till att Google plus floppar är just bristen på nyheter och det faktum att Google plus inte lyckas hitta ett enda segment där tjänsten fyller ett behov hos den stora allmänheten som inte redan är fyllt till bredden. Det finns helt enkelt ingen anledning för den stora skaran användare att skaffa ytterligare ett socialt nätverk utöver Facebook.
Google plus är helt enkelt 10 år för sent ute.
Google som social upplevelse
Det som däremot talar för Google plus som en tjänst som kommer att användas är att Google äntligen tar steget fullt ut och blir en personlig och social upplevelse. Det är något som saknats och det känns ju trevligt att min Google profil äntligen har någon mening. Med Google plus som knytpunkt så har Google en utmärkt startpunkt för att knyta ihop sina många tjänster till en någorlunda strukturerad enhet.
För Google så är Google plus förmodligen mer en nödvändighet än ett socialt initiativ för Google skapar hela tiden fantastiska produkter, men faller hela tiden på en viktig punkt: det uppfyller inget behov som allmänheten har. Det är stort problem, inte bara för Google, där man tappar kontakten med den stora användarbasen och fastnar i den krets av inbördes beundran som består av mäktiga intressen av early adopters och innovatörer.
För mig som webbutvecklare så är det intressant att se hur både Facebook och Google har svårt att fokusera sina tjänster och det känns tydligt att det är väldigt många åsikter och projekt som alla fokuserar lite olika. Facebook lyckas dock bättre än Google med att skapa en enhet av all projekt, men även där så känns det "fladdrigt" med projekt som inte riktigt bakas in i huvudtjänsterna utan ligger som fristående enheter.
Den kretsen står för en stor del av den utveckling som sker på Internet, men storleksmässigt så är den gruppen en väldigt liten minoritet av Internets användarbas.
Google plus är inte en Facebook dödare
Google plus är inte ens en konkurrent till Facebook. Däremot kan det mycket väl bli ett komplement, precis som tjänster som LinkedIn, som ger ett nytt fokus. Jag kan mycket väl se Facebook som den sociala plattformen där vi umgås med vänner och bekanta och Google plus som en mer professionell plattform där vi knyter an till mer affärsrelaterade kontakter.
Den stora massan kommer inte att flytta till Google plus av den enkla anledningen att plattformen inte uppfyller något behov som saknas på till exempel Facebook. Om Google vill ändra på det faktum så måste dom se till vilka behov som idag inte är tillfredsställda och inte försöka kopiera befintliga tjänster och göra dom lite bättre.
Du flyttar inte till en ny lägenhet eller byter hus för att få dimmerknappar eller elektriska persienner, men kan man få en havsutsikt eller hamnar närmare jobbet så är chansen större. Vi är dock väldigt lata när det gäller att engagera oss i nya tjänster, så lockelsen måste vara väldigt stor.
Den lockelsen har inte Google plus, iallafall inte idag.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now