[url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2012/02/gallerix.jpg">
När jag får nyheten att Gallerix har lanserat en ny webbplats baserad på Drupal så blir jag nyfiken och efter att ha väntat i 10 minuter på att sidan ska komma förbi någon preloader så blir jag tyst. Sedan skrattar jag så tårarna rinner...
Första intrycket väger tungt och när jag får stirra på en svart linje som säger 96% i tio minuter då är det inte ett positivt intryck som Gallerix nya webbdesign ger om jag säger så. Nu var det säkert en trafiktopp eller någonting som behövde justeras, men redan där visar Gallerix upp en ganska ovanligt egoistisk attityd, något som sedan är genomgående i hela designen.
Väl inne på sidan så kan jag som designer uppskatta att Oddcorn, som är skaparna bakom designen, vågar ta ut svängarna och utmana gamla traditioner. One page scrolling och den märkliga placeringen av om oss fliken är så annorlunda så det nästan är coolt...men bara nästan.
När jag skakar av mig häftighetsfaktorn och kikar lite närmare på sidan som en affärssida för att säljande företag, ja då är designen inte lika häftig längre, då är den inte ens bra.
Navigeringen med one page scrollningen är kul ungefär 5 minuter, sedan blir den bara jobbig. Sidofliken är lika malplacerad som outnyttjad och  jag undrar om en endaste tanke passerat kreatörens hjärna angående kontrast mellan ljusgrå text och vit bakgrund...
Överallt hittar jag tecken på att Gallerix nya webbplats är en kreativ skapelse utan tanke på användarna. Till exempel så finns det inga valmöjligheter att öka eller minska antalet "produkter" som visas, men det finns gott om möjligheter att sortera på pris och material med mera och funktionen för att byta "Min Gallerix Butik" ligger högst upp på första sidan medan själva informationen ligger längst ner på sidan, 6 skärmar ner.
Hela sidan fullkomligt kryllar av häftiga effekter och jQuery till förbannelse vilket, även om det är väldigt snyggt gjort, tynger ner sidan och gör mig tidvis lite förvirrad över vart tusan jag befinner mig på webbplatsen när jag slussas upp, ner och in i en popup i rasande takt.
Själva produktlistningen är förvisso stilig och annorlunda, men jag stör mig på tillbaka funktionen som inte alls tar mig tillbaka till föregående sida, utan tillbaka till förstasidan. Priserna är näst intill osynliga och själva produktsidorna ploppar upp med snygga jQuery funktioner där jag hittar väldigt grundläggande information...fast utan köpknapp så klart.
Jag ger en stor eloge till Oddcorn för en väldigt annorlunda och intressant webbdesign, men sett ur [url=http://www.jimiwikman.se/category/anvandbarhet-2">användbarhets och
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now