E-handeln växer så det knakar och är en bransch som påverkar vårt sätt att leva på alla möjliga sätt, men trots det så ligger E-handeln fortfarande långt efter och har inte lärt sig någonting av  retail branschen...
Om du hade gått in i en djurbutik för 25 år sedan och föreslagit att de skulle lägga tuggbenen för hundar nära disken i låg höjd för att öka försäljningen eftersom det oftast är äldre och barn som köper sånt så hade de tittat på dig som du var från yttre rymden.
Om du hade besökt ICA och föreslagit att placera mjölken längst in i butiken och att lägga Tacoprodukterna nära köttfärsen för att öka försäljningen hade de förmodligen skrattat åt dig. Om du hade föreslagit billiga universala produkter precis innanför dörren för att få besökare i butiken att stanna upp och på så sätt öka försäljningen, ja då hade de förmodligen tyckt du var konstig.
Trots det så är det precis så det ser ut i våra butiker idag. Placering av produkter och butikens "känsla" är viktiga faktorer för ökad försäljning. Få stora butiker kastar bara fram produkter utan någon tanke bakom och vi ser att många jobbar med sublima känslor genom ljud och dofter tillsammans med inredningens påverkan.
När det gäller e-handel så är det fortfarande väldigt mycket marknadsplats. Produkterna läggs ut i rader och hur många gånger har jag inte hört orden "designen ska vara minimal och det är produkterna som ska vara i fokus". Det är först vid utcheckningen vi lägger lite krut och helt ärligt...hur bra fungerar det egentligen?
Det e-handeln måste börja titta på är hur retailbranschen jobbar med sublima styrningar och sedan lära sig hur man kan göra liknande i en e-handelsbutik. Det är fortfarande ett till stor del outforskad område som kompliceras av en av mänsklighetens största och snabbaste antropologiska förändring någonsin.
Det är inte en lätt sak att lära sig, men när du väl börjat skrapa på ytan på neurowebbdesign och börjar förstå vilken vinst det ger så kommer du aldrig att gå tillbaka till 70 talets retailtänkande! Det är dags att ta steget till en seriös verksamhet IDAG!
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now