Jump to content

Att vi läser information annorlunda i digitala medier jämfört med i tryckta medier är inget nytt, men kan det vara så att digitala medier kan göra det svårare att läsa tryckta medier, speciellt skrivna instruktioner, just för att vårt läsbeteende har ändrats?

 

Det var först nu i sommar som jag tänkte på det här med att jag ibland kan uppleva långa instruktioner, speciellt otydliga sådana, med målsättningar och krav löst skrivna och lite utspritt i texten, svåra att få grepp om. Om instruktionerna dessutom är skrivna med indrag och med smala seriffer så märker jag att jag missar delar av instruktionerna om jag inte tar extra tid för att läsa riktigt långsamt.

 

Jag har läst många böcker i mina dagar och under en period av mitt liv så slukade jag dussintals böcker i månaden. Jag har alltid haft lätt att läsa böcker och har alltid varit en snabbläsare, men dom senaste åren har jag märkt att det blir svårare att läsa böcker för mina ögon tar lite för långa hopp så jag får gå tillbaka i texten ibland. Min hjärna är helt enkelt för otålig och förmodligen ovan vid att läsa all text och inte "skumma" igenom som vi gör när vi läser texter i digitala medier.

 

För mig är det inget stort problem eftersom jag vet vad det förmodligen beror på, men jag tänker på dom generationer som växer upp med digitala medier som en självklar informationskälla. Min generation var svår nog att få att läsa böcker och jag misstänker att dagens generationer förmodligen är ännu svårare att få att plocka upp en dammig klassiker på det lokala biblioteket. Frågan är om det faktum att dom digitala medierna förändrar hur vi läser texter kan göra det svårare för den digitala generationen att läsa tryckta texter?

 

Om det skulle vara så, hur påverkar det i så fall skola till exempel där litteratur och instruktioner fortfarande skrivs i analog textform, dvs anpassad för "normala" saccadiska rörelser? Skulle vi se en förbättring av studieresultat om vi anpassade instruktioner och litteratur till den form av läsbeteende som, förmodligen, är på väg att ersätta den form av läsbeteende som varit tidigare? Hur skulle vi i så fall kunna anpassa studielitteratur för att dagens elever ska kunna tillgodogöra sig den på bättre sätt?

 

Kan det vara så att kunskaper inom webbdesign med fokus på Användbarhet och Neurowebdesign kan bli intressanta för utformning av studiematerial i framtiden?

 

Vad tror du?

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now