Jump to content

Below the fold är ett begrepp som betyder att innehållet hamnar under den gräns som besökarens webbläsare kan visa utan att scrolla sidan och studier visar att innehåll som ligger under den gränsen får betydligt mindre uppmärksamhet. Frågan är om du förlorar försäljning eller besökare om du inte tar med det faktum i din design?

 

I en undersökning i ämnet utförd 2010 där man använde sig av eyetracking teknologi för att mäta vad testpersonerna tittade på och hur länge så fick man fram ett resultat som säger att vi lägger 80.3% av vår uppmärksamhet above the fold, dvs ovanför gränsen för vad vår skärm visar utan att scrolla. Endast 19.7% av vår uppmärksamhet hittar ner under den gränsen och då ska vi ta i åtanke att  undersökningen baserades på en upplösning på 1024x768px.

 

[url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2011/09/eyetracking-fixations-above-fold-vs-below-1.png">eyetracking-fixations-above-fold-vs-belo

 

Om vi tittar på hur testpersonerna följde dom långa sidorna så ser vi en tydlig trend som går hand i hand med den gyllene triangel regeln och F-mönster, men vi ser även en tydligt skillnad när vi hamnar below the fold. När blicken passerar below the fold så sträcks läsmönstret avsevärt ju längre sidan är. Om vi tar ut tre testsidor så ser vi även en tydlig skillnad beroende på innehållet. Nu är dom här tre exemplen inte representativa för genomsnittet, men dom visar ändå en intressant skillnad mellan olika individer och innehåll.

 

[url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2011/09/eyetracking-scrolling-long.jpg">eyetracking-scrolling-long.jpg

 

 

 

 

 

Om vi nu har en uppmärksamhetskvot på >20% below the fold och så lägger vi till det faktum att vi läser knappt 20% av innehållet på en webbplats i genomsnitt så är frågan om din webbplats är designad för above the fold eller om du förlorar både försäljning och besökare med för långa webbsidor?

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now