Navigering

Content is king! – eller är det så verkligen?

0 82

Content is king har det hetat ett tag och med det menar man att det är innehållet som är det viktigaste, något som SEO ninjorna motbevisar nästan dagligen och något som webbdesigners fnyser högljutt åt. Men hur är det egentligen?

En webbplats innehåll bör vara det som är kung, dvs det som är viktigast, men utan uppmärksamhet spelar innehållet ingen som helst roll för ingen skulle se det. På samma sätt spelar uppmärksamhet ingen som helst roll om innehållet är dåligt och för att komplicera ytterligare så spelar innehåll och uppmärksamhet ingenting om layout och design gör det svårt att ta till sig innehållet.

Innehållet är självklart det som borde vara det viktigaste, men som alla vet så spelar paketering och marknadsföring också väldigt stor roll, oavsett om det gäller information eller fysiska varor. Det finns lika många sätt att se på saken som det finns människor på jorden, men jag vill hävda att Innehåll INTE är kung, men också att design och marknadsföring inte heller är det som dominerar.

Vad jag syftar på med design borde inte vara så svårt att räkna ut eftersom jag är webbdesigner, men vad menar jag med marknadsföring egentligen? Jo, med det menar jag dels den ”normala” processen att få ut budskapet om webbplatsen, dvs synas på sökmotorer, genom kommentarer, omnämnanden från andra, inlänkar osv och dels den ”onaturliga” genom att aktivt försöka påverka sökresultaten och få inlänkar på ett inte helt naturligt sätt.

SEO, eller sökmotoroptimering, har ganska länge varit ett populärt sätt att få sin sida mer synlig och även om jag tycker att SEO på många sätt fört utvecklingen framåt genom att tvinga fram semantiskt korrekta webbplatser och en slags standard för internlänkningar osv så kvarstår det faktum att SEO lyfter fram webbplatser som kanske inte egentligen förtjänar en tydligare plats i sökresultaten. Innehållet är inte alltid i klass med placeringen helt enkelt.

Nu när Google, som är den stora webbläsaren fortfarande, ändrat sin algoritm så börjar vi se förändringar i SEO med en del sidor som tappar hundratals placeringar. Den utvecklingen ser ut att fortsätta, inte bara genom Googles plugin till Chrome som låter dig begrava sökresultat som du inte gillar, utan också genom att den sociala webben får större inflytande.

Tommy Swanson har skrivit en intressant artikel om skiftet som vi befinner oss i och jag kan mycket väl tänka mig att sökmotorerna i framtiden kommer att anamma Facebooks syn på filtrering där rekommendationer och synpunkter från vänner ock bekanta lyfter upp innehåll i sökresultaten på samma sätt som Facebooks kommentarsbox.

Vad betyder då det här för framtiden? Jo, det betyder att dom tre traditionella hörnen på webbplatsens betydelse med innehåll, utseende och marknadsföring får ytterligare en dimension och relation till besökaren blir allt mer viktig. Besökarnas upplevelser blir viktigare än någonsin, på gott och ont, och det kommer att ställa helt nya krav på framtidens SEO ninjor.

Innehållet blir inte längre det viktiga utan upplevd kvalitet och bemötande blir det som kommer att avgöra hur sidan kommer att se ut i sökresultaten. Idag så finns det redan SEO ninjor som dels använder sig av sociala medier för rent SEO arbete, men några få har redan börjat förstå hur den sociala webben kommer att påverka sökresultaten om ett par år och det är dom personerna som kommer att bli väldigt intressanta för företag i framtiden.

Samma sak gäller webbdesigners som måste fokusera än mer på att integrera den sociala webben på webbplatserna och skapa designs som skapa positiv respons hos besökarna. Innehåll blir ännu viktigare och måste vara relevant för att besökaren ska ge positiv feedback. Jag förutspår att Neurowebbdesign, eller psykologisk webbdesign, kommer att bli en mycket stor faktor i framtidens webbplatser.

I framtiden så kommer kvalitet att vara det som regerar ohotat. Kvalitet på innehåll, kvalitet på design och framför allt kvalitet på rekommendationer och marknadsföring. Webbplatsernas popularitet ligger inte i skaparnas och marknadsförarnas händer i framtiden, det ligger i dina och mina händer. Vi har makten att hylla eller fälla.

Content is no longer king, Quality Rule!

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.