Swish gör succé för SJ

Swish gör succé för SJ

I början av mars introducerade SJ Swish som betalmedel för sina resor och på rekord tid har svenska folket tagit till sig detta. Bara på ett par dagar så representerade Swish nästan 30% av alla transaktionerna för SJ.

“Swish är ett bra exempel på hur vi ständigt utvecklar våra digitala kanaler för att hela tiden erbjuda bättre tjänster och ökad valfrihet. SJ är ett av de reseföretag som ligger längst fram i den digitala utvecklingen och det ska bli roligt att se om fler stora reseföretag kommer att ta emot betalningar via Swish framöver”, säger Jenny Gejke, chef över kanalutveckling på SJ.

Detta är ett bra exempel på hur en tjänst som är enkel och lätt att använda kan göra underverk för en tjänst. Swish har lyckats väldigt bra med att hitta rätt balans mellan enkelhet och kraftfullhet, något som jag minns Per Ekwall och The World Loves teamet kämpade hårt med under tiden vi delade kontor.

Stort grattis till SJ och stort grattis till Swish som hittat ett vinnande koncept som det verkar. Återigen ser vi att UX skapar magi där kunderna känner att det är lite bökigt och jobbigt. SJ gör mycket rätt och om du inte har provat än så kan jag rekommendera att du testar SJ’s twitter service som är helt magiskt bra.