From Business to Buttons 2017

From Business to Buttons 2017

Årets From Business to Buttons hade ett ganska annorlunda tema där det var mindre fokus på utövandet i sig och mer fokus på ett mer strategiskt och etiskt plan. Kvaliteten var ganska blandad och känslan var mer som en uppfriskande fruktkompott än en premium biff.

Det var länge sedan jag fick möjligheten att besöka From Business to Buttons, men det märks att det börjar följa samma trend som ConversionJam, dvs det blir så stort så det är svårt att hålla det på detaljnivå. Årets mix bjöd på både brandtal och lite klichéartade manusläsande. Min upplevelse var att i år var det mer fokus på business än buttons, vilket jag även hörde bland publiken med blandade reaktioner.

Låt oss dyka in i kompotten och se vad årets #fbtb2017 bjöd på:

Katie Dill
Katie bjöd på en häftig resa genom UX strategierna som Airbnb kämpar med och förklarade processen med att hålla ihop de olika journeys som de jobbar med. Budskapet var att släppa tanken på att kunna kontrollera hela resan utan istället se till att ha de processer och verktyg som behövs för att hjälpa andra som är involverade att förstå och därmed bibehålla strategierna.

 

Danielle Ehrlich
Danielle tog oss på en häftig resa där hon visade hur design kan påverka och omvandla hela samhällen. Miljö och den personliga kontakten stod i fokus och det var i ärlighetens namn ganska häftigt att se hur design kan lyftas upp på samhällsnivå och få fantastiska resultat.

 

 

Dawn Ressel
Dawn kämpade lite med tekniken och trots årets för mig mest intressanta ämne så föll den ganska platt på grund av att Dawn mer eller mindre läste upp ett manus. Bortsett från en bristande presentationsteknik så hade presentationen ett fantastiskt material som inspirerade stort. Dawn är en sådan fantastisk personlighet också så det var synd att det inte kom fram under just den här presentationen.

 

Jaime Levy
Jamie gav ett ganska underligt intryck där några funderade på om hon var full eller hög och första delen av hennes presentation var ganska långsam och bitvis tråkig. Sedan brakade det loss och Jamie visade varför hon är en av världens coolaste UX strateger. Spännande presentation och hon bjöd ordentligt på sig själv så presentationen lyfte rejält.

 

Eric A. Meyer
Eric bjöd på ett av de tyngsta budskapen för dagen där han öppnade med en hjärtskärande berättelse om hans dotters tragiska bortgång och hur Facebook öppnade blödande sår med en design som missade att ta i beaktande tragedier. Tungt ämne som berörde och som verkligen behövs i designvärlden där vi fokuserar för mycket på det positiva och ibland glömmer att det finns fler aspekter på våra designbeslut.

 

Mike Monteiro
Mike bytte presentation bara någon dag innan och levererade ett brand tal mot fascism och hur vi som designers måste ta vårt ansvar för att motarbeta ondska i världen. Återigen lyftes vi upp på samhällsnivå där vi fick brottas med hur vi ställer oss etiskt som designers.  Passionen i presentationen var glödhet och belönades med stående ovationer efteråt.

 

Alan Cooper
Alan presenterade via länk och även om man utnyttjade detta till ett ganska roligt inslag med lite försök till magi med presentatören David de Léon så blev det ändå en platt presentation. Trots ett intressant ämne så blev det återigen ett manusuppläsande med ganska märkliga kameraändringar där Alan tittade åt fel håll ibland.

 

Donna Lichaw
Donnas presentation var som alltid intressant, men eftersom det är ett sådant väldigt viktigt och ganska komplicerat ämne så upplevde jag att det gick lite fort. För mig som ändå anser mig förstå konceptet så var det ändå inte jättetydligt hur man får fram formeln för UX processer. Tror det hade varit bra att stoppa in lite mer konkreta exempel för de som inte är bekanta med processen så hade presentationen lyfts ännu mer.

 

Alexander Osterwalder
Energiknippet från Schweiz lyfte en trött publik med en perfekt blandning av humor och professionalism. Han engagerade publiken tidigt och som alltid ger det bra resultat. Mycket kul presentation och det märktes att många gillade att leka med Business model canvas och value proposition design. En perfekt avslutning som gav energi och inspiration.

 

Över lag så är jag nöjd med årets From Business to Buttons. David och Emma från InUse ledde eventet med precis rätt blandning av humor och professionalism. Hela arrangemanget gick felfritt, informationen var tydlig och det var en bra stämning som alltid.

Jag kan varmt rekommendera att du kikar på videofilmerna från eventet när de kommer för det fanns många, många guldklimpar bland årets presentationer. Personligen så var mina favoriter i år Katie Dill, Dawn Ressel, Jamie Levy och Alexander Osterwalder i den ordningen då de var mer hands on.

Mike Monteiro, Eric Meyer och Danielle Ehrlich gav de bästa tankeställarna och jag kommer att fundera mycket på deras presentationer framöver….

 

Var du också på plats och i så fall vilka var dina favoriter?