3 orsaker till varför du inte bör fokusera på konverteringsoptimering under 2016

3 orsaker till varför du inte bör fokusera på konverteringsoptimering under 2016

3 ORSAKER TILL VARFÖR DU INTE BÖR FOKUSERA PÅ KONVERTERINGSOPTIMERING UNDER 2016

3 ORSAKER TILL VARFÖR DU INTE BÖR FOKUSERA PÅ KONVERTERINGSOPTIMERING UNDER 2016

Konverteringsoptimering är alltid på tapeten om du jobbar med E-handel, men under 2016 skulle jag vilja att du lyfter blicken lite och INTE fokuserar på just konverteringsoptimering och jag har tre bra anledning till varför.

Begreppet konverteringsoptimering är utan mening

Låt oss börja med det faktum att begreppet konverteringsoptimering i sig är ett meningslöst begrepp, eller snarare så är det begreppet konvertering som är meningslöst i sig själv. Trots detta så är det något som många e-handlare gärna ställer frågan mellan varandra: ”vad har du för konvertering”, som om det vore en fråga med likvärdiga svar.

Konvertering betyder i detta sammanhang hur många besökare som gjort en förändring från besökare till betalande kund, eller iallafall är det vad som oftast är underförstått. Det kan lika gärna handla om hur många besökare som laddat ner en blankett eller anmält sig till ett nyhetsbrev, men oftast handlar det om att en besökare ska bli en betalande kund.

Om jag då säger att en konvertering på 1.2% är fenomenalt bra, en konvertering på 36% är hyfsat och en konvertering på 68% är ganska dåligt, hur går det ihop egentligen? Jo, det handlar om vad som mäts och hur det mäts. Om du mäter exempelvis konverteringen från deltagande i ett affiliate samarbete, köpfrekvens från nyhetsbrev eller konvertering i kassan så får du helt olika värden. Lägg till dimensioner som konvertering av nya och gamla kunder, påverkan av kampanjer, väder och yttre påverkan som politik och religion mm och då blir siffrorna återigen svåra att sätta i relation till varandra.

Därför är frågan ”vad har du för konvertering” likvärdigt med frågan ”hur långt är ett snöre” eller ”vad har du för procent” och därför är begreppet konverteringsoptimering meningslöst utan ytterligare dimensioner. Såvida du inte sätter en start- och slutpunkt och jämför med likvärdiga lösningar under likvärdiga förhållanden så finns ingen mening med att jämföra med andras konverteringsgrader. Det enda du kommer att märka är att de du frågar har varierande konverteringsgrad, men deras svar säger egentligen ingenting, precis som ditt svar inte säger dem någonting om du inte lägger till start och slutpunkt.

Så begreppet konvertering i sig är utan menings tills dess att du lägger in parametrar som ger start och slut för det som du sedan mätt konverteringsgraden på.

Konverteringsoptimering på en dålig design är en ren förlustaffär

Många lägger pengar på att öka konverteringsgraden på sin e-handel, vilket är positivt i de flesta fallen. I många fall är det dock en ren förlustaffär då designen i sig är så dålig att det vore bättre att istället lägga pengarna på en designförändring.

Det finns en anledning till varför det anses finnas en potential för förbättring globalt på nästan 100% och det är inte för att det finns hemliga trick för att konverteringsoptimera, utan för att så många webbplatser har en dålig design.

Ofta handlar det om att designen inte stämmer med sajtens löften eller att designen har en urusel användbarhet / User Experience. Grafiken har fel kvalitet eller tonalitet eller att sajten är strukturellt obalanserad är tecken på en dålig design, men kanske mest problematiskt är balansen för hur mycket eller lite information som ska presenteras och avsaknaden av god copy.

En duktig konverteringsoptimerare kan utan några större problem öka konverteringsgraden med 15-100% på en webbplats med dålig design bara genom att korrigera vad som redan finns, men om man gör en designförändring som ökar samtliga problemområden så kan man inte bara öka konverteringen betydligt mer, utan också Customer Experience som i sin tur ger en långsiktigt större inkomst.

Så istället för att sminka en död häst, så se över designen och öka både långsiktig och kortsiktig inkomst.

För mycket fokus på konverteringsoptimering kan minska din inkomst

Det kan låta lite märkligt kanske, men när du jobbar med konverteringsoptimering så finns alltid en risk att du fokuserar så hårt att du tappar långsiktiga inkomster för en mer kortsiktig försäljningsoptimering. Det finns tillfällen när det är viktigare att fokusera på kunden och dennes Customer Experience än affären just där och då.

Så lyft blicken från Google Analytics eller vilket analysverktyg du använder och släpp SEO för ett ögonblick och observera och kommunicera med kunden så du bättre kan förstå hur du kan göra dennes resa genom din webshop till en WOW-upplevelse från början till slut. Kom ihåg att oavsett hur fantastisk semestern varit så räcker det med en grinig flygvärdinna på flyget hem för att förstöra helhetsbilden av resan.

Det viktigaste får aldrig vara att trycka igenom försäljningen på bekostnad av en långsiktig relation med dina kunder…

 

Konverteringsoptimering under 2016 kommer att se annorlunda ut

Under 2016 så kommer det att pratas mycket om Customer Experience och hur du bygger långsiktiga relationer med kommunikation och reciprocity bland annat. Det blir mindre viktigt att snabbt slussa igenom kunderna och mer viktigt att det är rätt tempo med rätt kommunikation på kundens villkor.

Räkna med ett spännande 2016 med andra ord!