Navigering

Att annonsera på Facebook

0 88

Under veckan genomförde jag ett litet experiment med Facebook advertising. Jag startade för ett tag sedan en ny sida för träningsmotivation och tänkte att det kunde vara intressant att se hur en kampanj med väldigt låg kostnad kan öka antalet likes.

Det första jag gjorde var att sätta upp en kampanj. Hela förfarandet är väldigt enkelt, med ett undantag: inga bilder jag laddade upp fungerade i preview. Trots många försök så förblev alla bilder som laddades upp blanka och visade error med antingen 0x0 eller 1×1 pixels. När jag gick över till Power Editor så gick det dock att lägga upp bilder så jag kunde se hur de såg ut.

Jag valde lägsta möjliga kostnad på maximalt 10 kronor per dag och med så låg kostnad så förväntade jag mig inga underverk direkt. Jag valde att lägga ut kostnaden på 5 dagar, så totalt 50 kronor utspritt under måndag till fredag. Totalt skapade jag 6 olika annonser varav en blev avvisad för att den var för ”sexistisk”.

Mitt experiment startade med att sidan hade 16 likes, så det fanns nästan inget momentum att nya medlemmar skulle gilla sidan. Efter dag 1 så såg jag att en annons fick betydligt mer intresse än övriga (jupp, det var en bild med en attraktiv kvinna) så jag valde att fokusera bara på den under resten av veckan.

Slutresultatet blev totalt 40 nya likes genom kampanjen och den nådde 11,575 personer. kostnaden för varje ny medlem blev 1.42 kronor. Som alltid så ger likes ringar på vattnet så jag avslutade veckan med 79 likes. Inte alls ett dåligt resultat med tanke på förutsättningarna!

Så varför inte kika in och gilla min sida du också så fortsätter mitt experiment med att se hur snabbt jag kan nå 1000 medlemmar och vilka taktiker som fungerar för att snabbt öka antalet likes på en Facebooksida. https://www.facebook.com/WorkoutInspired4U

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.

Get involved!

Gå med i gemenskapen!

Kom och bli en del av min gemenskap. Ha skoj, lär dig nya saker och knyta nya kontakter i ett fokuserat nätverk.

Kommentarer

No comments yet