Processflöden i Jira och Optimize äntligen!

Att sitta lite på bänken projektmässigt kan vara lite jobbigt om man som jag är van med högt tempo och tung arbetsbelastning, men när man får sitta och arbeta fram process och arbetsflöden i Jira och Confluence samtidigt som man får sätta ihop det optimeringspaket som hamnat på efterkälken, då är livet extra kul!

I alla respektabla och professionella företag så pågår ett ständigt effektiviseringsarbete och arbetsprocesser förfinas ständigt. Jag har den stora förmånen att få svara med och se över hur vår arbetsmetodik på bästa sätta kan använda Jira och Confluence och just nu sitter jag och ser på den rent praktiska appliceringen med processflöden, issue types och mycket annat spännande för att få ett enklare och mer effektivt arbetssätt internt. Det är ett mycket tillfredsställande sidoprojekt om än lite påfrestande då så många variabler ska övervägas och passas in i framförallt Jira just nu så att vi kan få rätt verktyg för de olika momenten och scenarion inom kravspecifikation, test, utveckling och deploy mm.

Samtidigt så har jag och min kollega Åsa äntligen fått lite tid att sätta ihop vårt optimeringspaket som jag presenterade för vår Hybris avdelning i torsdags med gott resultat. Med Åsas spetskompetens inom analys och många års erfarenhet av optimeringsarbete så känner jag att vi nu har ett paket som är väldigt stabilt och intressant för våra kunder. Vårt paket som går under benämningen Optimize internt är nu redo att ta världen med storm och vi kommer att jobba vidare med presentationsmaterialet där vi bland annat behöver specificera den normala arbetsprocessen för arbete med A/B testning genom Optimizely, Visual Website Optimizer och andra A/B verktyg. Det är framförallt hur SAAS lösningarna ska sättas upp rent praktiskt , hur saker och ting testas och säkerställs innan det läggs på en produktionsserver för att undvika säkerhetsproblem som vi behöver få en bra teknisk specifikation på.

Förutom detta så planerar jag även för en presentation nästa vecka gällande vidareutveckling av GUI gruppen med fokus på Hybris teamet där jag kommer att lägga fram en framtidsplan med utbildning och inköp för att stärka GUI ännu mer framåt. Det är en hel del spännande som händer när det gäller frontend och GUI, speciellt nu när Hybris släppte sin version 5.2 som ska ha en helt ny designstruktur baserat på RESS (Responsiv design med server side element) som jag ser mycket fram emot och som jag tror är den rätta vägen att gå för E-handel. den nya releasen har även bytt ramverk till Bootstrap om allt stämmer med tidigare presentationer från Hybris. Internt så har vi haft ett antal projekt inom GUI gruppen som jag verkligen tror kommer att göra våra erbjudanden när det gäller Hybris väldigt attraktiva och konkurrenskraftiga. På måndag kommer jag att sitta en del med nya Hybris 5.2 plattformen för att se vilka ändringar som introducerats samt testa PHPStorm för att säkerställa att vi kan jobba effektivt i 5.2 med automatiska flöden och watchers bland annat.

Däremellan så jobbar jag lite i Illustrator (det var sååå länge sedan) för att ta fram lite affischer och loggor, skapar lite bilder i Photoshop för vår fotovägg, gör lite optimeringsarbeten, sitter som testare på Bikbok och Reima plus att jag försöker hänga med i testgruppens utvecklingsarbete som jag haft lite svårt att vara med på senaste månaderna. Kort sagt så håller jag mig upptagen kan man säga 🙂

Kommentera

Hoppa till verktygsfältet