Moderaternas utspel om dataspelandets påverkan på studier känns krystat

Moderaternas utspel om dataspelandets påverkan på studier känns krystat

Moderaterna-vädjar-om-minskat-datorspelande---Nyheterna---tv4.se

När Tomas Tobé, utbildningspoltisk talesperson, kläckte ur sig sin groda om dataspelandets negativa påverkan på skolresultaten så öppnade det en rejäl proteststorm och med all rätt kan jag tycka. Att skylla dåliga skolresultat på någonting utanför skolans sfär är inte bara krystat utan det känns som en flört med osäkra föräldrar som har svårt att hantera sina barns förändrade sociala vanor.

Jag ska vara helt ärlig: grundskolan fungerade inte för 25 år sedan och den fungerar inte nu heller. Jag slutade bry mig om skolan i tredje, fjärde klass någonstans när min egen kunskap var högre än lärarnas ofta. Jag såg heller aldrig någon anledning till att läsa läxor när vi iallafall gick igenom allt på lektion, hade det i läxa, gjorde prov på det och gick igenom igen efteråt. Jag var också helt omotiverad av att plugga eftersom hela systemet är uppbyggt på kortvarig kunskap genom korvstoppning. Av den anledningen så hade tjejer oftast högre betyg än killarna när jag gick i skolan, detta trots att de 4 veckor senare inte skulle kunna svara på en enda fråga som kom på föregående prov. Kunskap för mig är långvarig och bestående och det var ytterst sällan det upplevdes i skolan.

När jag läste på högskola var det annorlunda upplagt. Där är det upp till dig att lära dig på egen hand och de seminarier som finns är till för att ställa frågor och för korvstopparna som inte klarar sig själva. Även här är det dock one-shot-one-kill som gäller, dvs du antingen klarar provet eller så gör du det inte och sedan behöver du aldrig tänka på det längre.  Ingenstans i skolvärlden så finns det utrymme för att testa bestående kunskaper, bara tillfälliga. För mig är det där som skolan har sin absolut största brist och har alltid haft det.

Sedan har vi hela frågan om varför läxor existerar över huvudtaget? Jag har aldrig förstått varför grundskolan ska utfärda läxor och ännu mindre varför skolan ska lägga ansvaret över ett barns utbildning på någon annan än utbildade experter? Som extra bonus och som ett sätt att få föräldrar att engagera sig i sina barns utbildning, visst, det är jag helt med på, men som en del i skolans utbildning? Aldrig. Utbildning ska skötas av kompetenta personer och jag ser det som ansvarsglidning att skylla på vad barnen gör på sin fritid som orsak till bristande resultat i skolan.

Alla som har någon pejl på situationen i grundskolan bör veta att den stora boven är inte vad barnen gör utanför skolan utan det faktum att lärarna i skolan trampar vatten i ett försök att försöka överleva den ökade arbetsbördan i skolan. Jag ser också en kompetensbrist hos många där teknik och hur unga idag tänker och interagerar helt går över huvudet på trötta och överarbetade lärare. Jag tror att många lärare idag har en stark önskan om att utbilda sig vidare, speciellt när det gäller saker som konflikthantering, teknik och framförallt psykologi där våra unga idag tänker på ett helt annorlunda sätt än vad min generation gjorde för 25 år sedan.

Idag, liksom för 25 år sedan finns det eldsjälar som lyser starkt inom skolväsendet, lärare som trotsar alla hinder och brister och som på 40 minuter kan väva en historia som bränner sig fast i elevernas själar. Dessa blir dock allt färre i alarmerande takt under ett för mig orimligt belastningssystem där lärare spenderar allt mindre tid på att lära ut och ett pedagogiskt system som allt mindre passar den nya tidens elever.

Dataspel är inte boven i detta drama, det är en förlegad syn på utbildning som varken engagerar eller förstår elevernas behov idag.  Boven är en skolledning och politiskt ansvariga som sitter långt från verkligheten så de inte ser hur dagens lärare tvingas bli administratörer och illa rustade barnuppfostrare istället för inspirerade mentorer för en intellektuellt stimulerad och utmanad framtida generation…