Navigering

Google ökar synbarheten av köpbara produkter i sökresultaten

0 70

Google har börjat experimentera med att öka synbarheten av köpbara produkter i sökresultaten och istället för organiska länkar kommer det att bli betalda reklamplatser som det ser ut. Frågan är hur det påverkar E-handeln och dess kamp om sökmotorernas åtråvärda topp-placeringar?
Postad bild

Google har visat köpbara produkter i sina sökresultat ett tag, men nu bryter man mot sin tidigare ståndpunkt om att låta folk betala sig in på sökresultatens övre delar, så kallade paid inclusions. E-handlare kommer alltså att kunna köpa sig utrymme i den övre delen av sökresultaten på samma sätt som man kan köpa utrymme för olika nyckelord.

Tillsammans med resultatssidan över köpbara produkter som är filtrerbar och skrämmande relevant många gånger så betyder det här en helt ny utmaning för E-handlare som nu måste fundera över sin sökmotorstrategi. Någonting som jag tycker är lite intressant är hur Google börjar arbeta fram ett koncept som inte är långt ifrån Pinterest med stora bilder och möjligheten att dela direkt till Google+ samtidigt som man är i startgroparna för att bli den ultimata recensionssidan för E-handelsprodukter.

Google har en bit kvar innan designen blir tillräckligt bra och innan man hittar rätt balans i den nya strategin och det bör inte dröja allt för länge innan vi ser en helt ny tjänst från Google där E-handlare kan ta del av vilka som kikat på deras produkter och sedan kan köpa kontaktinformation för retargeting och fokuserade erbjudanden…

En intressant tjänst som kan bli glödhet innan året är slut för alla E-handlare, men frågan är…kommer det att påverka dagens fokus på SEO i någon högre utsträckning eller kommer båda tjänsterna att leva sida vid sida i harmoni? Är det en tjänst som du skulle använda om den fanns i Sverige idag?

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.

Get involved!

Gå med i gemenskapen!

Kom och bli en del av min gemenskap. Ha skoj, lär dig nya saker och knyta nya kontakter i ett fokuserat nätverk.

Kommentarer

No comments yet