Navigering

Skapa ett ekosystem med Atlassians produkter

0 226

Att jag gillar Atlassians produkter är förmodligen ingenting nytt och jag kikar alltid på hur jag kan utnyttja de olika produkterna på olika sätt. Just nu kikar jag på hur man kan sätta upp ett enkelt ekosystem för support, oavsett om det är ett mindre eller större företag.

Jira Software

För mig utgår allt från Jira som är ett ärendehanteringssystem med arbetsflöden. Det är ett perfekt sätt att organisera vad som ska göras oavsett om det är arbetsordrar, saker som ska utvecklas, HR flöden eller support ärenden. Det är enkelt att sätta upp olika flöden och typer av aktiviteter så det passar just din verksamhet.

Du kan enkelt skapa vyer som kan visa status över vad som görs i företaget just nu. Filter låter dig sortera och presentera precis som du önskar och du kan få rapporter över hur saker och ting ligger till. Om du vill kan du jobba med tid i form av uppskattningar innan jobbet utförs och du kan logga tid medans eller efter jobbet är utfört.

Confluence

Confluence är ett flexibelt dokumentations system som du kan använda till nästan allt. Guider, dokumentation, kontaktinformation och ett versionshanterat filhanteringssystem är bara toppen av isberget.  Logga beslut och samla mötesanteckningar med action point som du antingen samlar i Confluence eller enkelt skapar i Jira genom Confluence.

Kraftfulla funktioner låter dig hämta data från Jira eller formatera sidorna i Confluence. Du kan skapa fördefinierade templates så att varje sida du skapar får rätt format och rätt information varje gång. Styr tillgång till dokument med ett enkelt och kraftfullt rättighetssystem.

Jira Service Desk

Inkommande mail brukar försvinna eller fastna i en eller några personers inkorg. Saker som ska göras vill vi få in i Jira så vi kan få kontroll över vad som ska göras, men ingen vill jobba manuellt. Då kan vi använda Jira Service Desk som fungerar som ett extra lager av funktioner i Jira.

Inkommande mail skapar nya ärenden i Jira med egna flöden och vyer. Dessa kan sedan enkelt föda aktiviteter i av andra typer i Jira som enkelt kan visas i Service Desk. Sätt upp SLA för olika typer av ärenden och följ upp att din kommunikation med dina kunder sköts effektivt och med hög kundnöjdhet.

Stride

Knyt ihop alla verktygen och skapa en dynamisk gruppkommunikation med Stride. Atlassians ersättare för HipChat är enkel och snabb så istället för att skicka mail internt så skickar du det genom Stride. Kör videosamtal både enskilt och i grupp direkt genom Stride och dela din skärm direkt med deltagarna i samtalet.

Hämta in saker från Jira och Confluence automatiskt till exempel när nya supportärenden kommer in i Jira Service Desk eller när nya sidorn skapas i Confluence. Skapa beslut och aktiviteter direkt i Stride för bearbetning senare och skicka filer snabbt och enkelt. Sätt konversationen på paus när du behöver fokusera utan att missa något när du kommer tillbaka senare.

Fyra verktyg som löser det mesta

Dessa fyra verktyg kan ta ditt företag till en helt ny nivå, oavsett om du är ett litet enmansföretag eller ett stort internationellt företag med tusentals anställda. Om ditt företag har färre anställda än 10 personer så blir den totala kostnaden för dessa verktyg $30 i månaden om du vill att Atlassian ska sköta hosting, uppdatering och så vidare. Vill du hellre installera det själv så är prislappen $30 i en engångssumma.

Verktygen är enkla att använda och med lite instruktioner så är det enkelt att anpassa till just dina behov. Atlassian har ett aktivt community som hjälper dig med alla frågor du kan tänkas ha och Youtube är full av användbara filmer. Det finns också flera grupper som regelbundet bjuder in till utbildningar och information. AUG Stockholm är en sådan grupp som jag är ledare för.

Vill du dessutom utöka dessa verktyg så finns det över 2000 plugins som kan ge din uppsättning ytterligare funktionalitet. Det finns också andra vertyg från Atlassian som Bitbucket  och Bamboo för kodhantering och deployer.

Om du har frågor eller vill veta mer om Atlassians produkter, så hör bara av dig. Jag hjälper dig gärna att komma igång eller vidareutveckla din uppsättning.

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.