Navigering

Loopia och supersupporten som försvann

1 380
45%
Uselt
  • Kontrollpanel
  • Utbud
  • Kundtjänst
  • Kundvänlig policy

Loopia ha alltid haft fantastisk support och jag har alltid varit bekväm med att rekommendera dem just på grund av deras support. Deras webbtjänst i övrigt är inte speciellt användarvänlig med en kontrollpanel som är så minimal så det knappt förtjänar kallas kontrollpanel, men kundtjänsten har varit super. Idag känns den dock inte så super.

Som bekant så lägger jag ner mitt webbhotell och har senaste tiden hjälp de få kunderna jag har kvar att hitta till nya hem. Ett av dessa nya hem är Loopia och jag har ju haft lite si och så där med hjälpen senaste veckan.

Idag skulle jag be dem hjälpa mig flytta en kunds konto då jag fortfarande inte kan logga in i deras databassystem av någon anledning och jag fick följande svar:

Tack för ditt meddelande.

Vi tar ut en avgift för denna typ av flyttar på 1000 kr per påbörjad
timme inklusive moms och vi reserverar oss att göra detta i mån av tid,
normalt sett inom 2 -3 arbetsdagar.

Godkänner du detta?

Jag vet inte vad man ska säga om detta…

Supersupporten man hänvisar till på hemsidan gäller uppenbarligen inte för nya kunder som behöver hjälp att börja använda Loopias tjänster. Istället hänvisar man till en sida för flytt av konto från annan leverantör, dvs total migrering och uppsättning, när allt jag bad om var att ladda upp filerna och importera databasen. Detta eftersom jag inte kan använda deras verktyg för att hantera databaser då jag inte kan logga in på den tjänsten.

Det är ett tydligt tecken för mig att ett webbhotell INTE bryr sig om sina kunder om man tar betalt för att hjälpa en kund med flytten till deras servrar. Tar man dessutom ut 1000:- per påbörjad timme, dvs nästan en årskostnad för hosting, då har man noll intresse av kunden. Då handlar det om ren girighet eller brist på personal.

Nej, Loopia föll hårt idag från att varit ett företag som alltid funnits där och get helt otroligt bra support genom åren till ett företag där kunden bara är en inkomst källa. Tydligen så gäller den kvaliteten och omtanken bara för deras domäntjänst och deras hosting är inget mer än en lagringsplats dit du får ta dig bäst fan du vill.

Nu ska jag inte svartmåla den kundtjänstmedarbetare som tog emot detta för han har gjort allt han kan för att lösa situationen, men han är låst av den policy som Loopia verkar ha bestämt är i linje med hur nya kunder ska bemötas.

Jag är djupt besviken Loopia.

 

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.

Get involved!

Gå med i gemenskapen!

Kom och bli en del av min gemenskap. Ha skoj, lär dig nya saker och knyta nya kontakter i ett fokuserat nätverk.

Kommentarer

Staff Jimi Wikman Ser ut som att Miss Hosting eller Oderland får en ny kund istället....
2 months ago