Omnikonsulten som hjälper dig lyckas.

Hur var det med UX och test SF Bio?

0 285
43%
Inte så bra..

Mislyckad UX

Nytt medlemssystem utan anpassning i checkout och en tvetydig beskrivning för hur lösenord ska sättas ger en riktigt dålig upplevelse. Information och anpassningar har uppenbarligen inte UX testats tillräckligt innan lansering.

  • Användarupplevelse
  • Lättförståeligt
  • Informativt
  • Väl fungerande

I veckan skulle jag ta mig iväg på bio igen för det är alltid trevligt. Valet föll på SF Biografen Sergel och jag gjorde som jag alltid brukar göra, dvs bokade plats på datorn hemma. Det var då det gick lite snett…

På väg genom checkouten så skulle jag fylla i mitt kundklubbsnummer, precis som vanligt. Det tog 3-4 försök innan jag gav upp för trots att jag fyllde i alla uppgifter så gick det inte. Det kom upp en fin varning att jag måste logga in, vilket verkade märkligt när jag aldrig behövt göra det tidigare.

Till slut suckade jag högt och klickade på att logga in. Inga konstigheter, jag har gjort det tusen gånger förut men så kom jag fram till steget att sätta ett lösenord och där tog det stopp. Läste informationen flera gånger och försökte få till det, men icke!

Helt allvarligt är det inte direkt hjärnkirurgi med lösenord, men läs beskrivningen en gång extra…

Lösenordet måste bestå av 8-16 tecken och innehålla minst tre av följande alternativ: Stor eller liten bokstav (A-z), siffra eller specialtecken.

Tre av följande…och sedan två set av val. Så jag ska ha tre stora eller små bokstäver, tre siffror eller specialtecken eller är det tre av de olika alternativen små/stora bokstäver, siffror OCH specialtecken?

Om du verkligen ska tvinga användarna att sätta ett komplext lösenord, vilket inte på något sätt garanterar en högre säkerhet för systemet och som är riktigt dålig UX, då kan det vara lämpligt att iallafall skriva ut reglerna utan tvetydighet?

Efter en hel del svordomar så struntade jag i instruktionerna och satte ett vanligt lösenord och vips så fungerade det. Nu skulle det väl ändå fungera att få koppla ihop min film och njuta av en härlig stund på bio? Nix.

Jag fick glatt ignorera det faktum att jag på något sätt kan få poäng trots att jag är inloggad eller att jag ska kunna lägga in mitt biokort manuellt. Inte heller kunde jag utnyttja någon bonus som att jag såg en film före klockan 17 på en vardag. Smidigt som en fisk på fjället med andra ord.

Väl på plats gick jag för att hämta ut biljetterna som vanligt, men det gick inte längre. Ingenting på skärmen förklarade varför, men efter lite trixande lyckades jag få ut biljetterna. Nu stod det visserligen i mailet, men jag kikade inte så noga eftersom jag var lite småirriterad redan innan…

När man lanserar en ny tjänst som SF Bio har gjort, och det är faktiskt ingen dålig tjänst, så är det viktigt att man testar UX INNAN man går live. Att ha struntfel som otydliga instruktioner eller att inte öra en enkel anpassning i checkoutflödet så jag får information om ändringen och koppla biokortet direkt till min profil så jag kan enkelt logga in i flödet utan att behöva byta vy är bara dålig.

Automaten för att hämta ut biljetten kan enkelt visa ett litet meddelande som hjälper besökarna att förstå att ingen biljett behöver skrivas ut och ärligt talat så förstår jag inte varför jag ska ha appen när mailet ska ha samma funktion också.

Slarvigt SF att inte lansera en ny bra tjänst ordentligt utan hafsa ut den och därmed skapa lite dålig stämning i onödan. Se till att testa ordentligt nästa gång och gör er UX läxa. Jag hjälper gärna till om ni behöver hjälp för biografupplevelsen är någonting som vi behöver ta vara på för vem vet hur länge vi har förmånen att ha våra biografer kvar?

Kan meddela att filmbesöket i övrigt var av högsta klass med fantastisk personal och Sergels fina biografatmosfär. Som alltid.

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.

Gå med i gemenskapen!

Kom och bli en del av min gemenskap. Ha skoj, lär dig nya saker och knyta nya kontakter i ett fokuserat nätverk.

Kommentarer

No comments yet