Navigering

Lego visar hur customer service ska hanteras – awesome!

0 18

Att hantera frågor från sina kunder är ett av de viktigaste och mest krävande delarna av ett företags varumärkesbyggande och ett företag som verkligen lyckas är Lego som i den här videon visar att uppfylla en kunds drömmar är det ultimata sättet att bygga sitt varumärke.

James från Massachusett har Asbergers syndrom och när ett av legos tågset fängslade hans hjärta så sparade han sina pengar i två år för att ha råd med sina drömmars tåg, bara för att finna att tågsetet slutat tillverkas och blivit ett samlarobjekt med en prislapp långt utanför hans ekonomi. I förtvivlan skriver han till Lego:

 

”For two years I kept all the money I got for birthday and holiday gifts, some of my allowance and some money I got for participating in a research project. At last, a couple of months ago I had my $100 and was ready to buy the LEGO set of my dreams. My mom started looking for it online and could not find any. We checked the LEGO store in our area and they didn’t have it either.

I was completely crushed. You’ve stopped making it! I got another LEGO set, thinking I could forget about the Emerald Night, but every time I see it anywhere online I get very sad and disappointed. I still want the Emerald Night so badly, but there are none to be found. Do you have any at your corporate headquarters? Perhaps I could get one that way? If you have any other ideas, I would be happy to hear them. I have never wanted a LEGO set so badly ever in my life.”

 

Två dagar för James födelsedag anländer ett paket till James med följande brev bifogat:

”The Emerald Night Train is a wonderful set, so we can understand why it is your dream to own it. I commend your willpower and patience to save money for over two years just to purchase this. We have located an Emerald Night Train for you, James, and included it in this package! I am sure you will enjoy building it and cherish your time playing with the train. Fans like you are why we are so lucky as a company. Who knows, maybe you will be working for The LEGO Group one day! You certainly have the heart and passion for our bricks to do so! Happy building, James!”

 

I paketet låg även det tågset som James lagt själ och hjärta i att försöka köpa och det går inte att misstolka den oförfalskade glädjen och lyckan som lyser i hans ögon. Jag är helt säker på att James aldrig kommer att glömma den födelsedag när Lego uppfyllde hans drömmar och för mig så är det här det ultimata exemplet på bra customer service.

Till en nästan obefintlig kostnad skapar Lego Goodwill för miljoner som dessutom får tiotusentals människor att känna James lycka och för en lång tid framöver tänka på vilket fantastiskt trevligt företag Lego verkar vara.

En fantastisk historia som värmer hjärtat en kall morgon som denna.

Om författaren: Staff Jimi Wikman

Jag heter Jimi Wikman och jag jobbar till vardags med större svenska e-handelsföretag i varierande roller som Projektledare, scrum master, grafisk designer, frontend utvecklare, kravanalytiker och Neurowebdesigner för att nämna några. Jag föreläser och utbildar inom design för e-handel och så skriver jag en del här om allt mellan himmel och jord.

Get involved!

Gå med i gemenskapen!

Kom och bli en del av min gemenskap. Ha skoj, lär dig nya saker och knyta nya kontakter i ett fokuserat nätverk.

Kommentarer

No comments yet